صفحه اصلی / مقالات علمی / چه زمانی گربه‌ام را حمام ببرم؟ + دمای مناسب آب برای حمام گربه

چه زمانی گربه‌ام را حمام ببرم؟ + دمای مناسب آب برای حمام گربه

 آیا گربه‌ها به حمام نیاز دارند؟
  •  گربه‌ها از حیوانات بسیار با مزه و بازیگوشی هستند که به خاطر فعالیت و بازی زیاد، بدن آنها کثیف می‌شود. حمام کردن گربه خانگی می‌تواند علاوه بر تمیزی بدن او، جلوی رشد میکروب و باکتری و قارچ راهم بگیرد. این عوامل بیماری زا می‌توانند به راحتی سلامتی او را تهدید کنند. اگر هم وارد غذای انسان و بدن او شوند، می‌توانند انواع و اقسام بیماری‌ها را پدید بیاورند. حمام گربه نباید به نحوی طولانی باشد که منجر به سرماخوردگی او شود.

     یک حمام ساده و شستشوی کامل بدن او، می‌تواند او را سر حال بیاورد. برای حمام کردن گربه، نیاز است تا صاحب او، آموزش حمام کردن گربه را بداند. نمی‌توان بدون دانش کافی در این زمینه، آنها را به حمام برد و با هر شوینده‌ای بدن آنها را شست. به خصوص زمانی که پای بچه گربه در میان باشد و شیرخوار هم باشد. حساسیت شستشوی درست و اصولی برای گربه‌های کوچک خانگی، به شدت بالا است.

     برای شستن گربه، باید یک سری تجهیزات را از قبل، آماده کنید. برای مثال می‌توان شامپوی گربه و دستکش و یک تشت یا وان پلاستیکی برای حمام کردن گربه استفاده کنید. دقت داشته باشید که گربه‌هایی که موهای بلندی دارند، باید بعد از حمام کردن، خیلی زود خشک شوند. اگر این کار انجام نشود، بدن آنها قارچ می‌گیرد.

     آیا گربه‌ها به حمام نیاز دارند؟

    تمامی حیوانات در طبیعت، خود را شستشو می‌دهند. گاهی با آب‌تنی‌کردن خود را می‌شویند و گاهی نیز با لیس زدن تن خود، حمام می‌کنند. گربه‌ها از حیواناتی هستند که در طول روز 1 الی چند بار، خود را با لیس زدن، نظافت می‌کنند. گربه‌های خانگی هم تا زمانی که در خانه هستند و در محیط تمیز اتاق‌ها و راه پله رفت و آمد می‌کنند، خیلی کمتر کثیف می‌شوند. اگر هم در اثر بازیگوشی و خوردن غذای خشک گربه، بدن خود را کثیف کنند، می‌توانند با لیس زدن موهای خود، نظافت کنند.

     اما می‌توان آنها را تا 2 بار ماه، به حمام برد و به صورت دستی آنها را شستشو داد. اگر گربه خانگی دارید و بدن او پر مو می‌باشد، باید دو بار در ماه به طور معمول او را به حمام ببرید. البته در صورتی که خیلی زود به زود کثیف شود، می‌توانید تا ماهی 3 بار هم او را به حمام ببرید. اگر گربه‌ی شما به دلیل بازیگوشی خود را خیس می‌کند، بهتر است او را خیلی سریع با سشوار خشک کنید و اگر هم نوبت حمام کردن او نزدیک است، او را حمام کرده و سپس به خوبی خشک کنید. این کار جلوی رشد قارچ پوستی او را خواهد گرفت.

     گربه‌ها مانند هر حیوان خانگی دیگر، نیاز به شستشو و حمام دارند. اما یادتان نرود که این حیوانات با مزه و شیرین، هر روز خود را تمیز می‌کنند و نباید در شستن آنها افراط کنید. زیرا ممکن است او را دچار مریضی‌های قارچی یا سرماخوردگی کنید. (اگر درباره سرما خوردگی گربه اطلاعات کاملی ندارید و نمی‌دانید روش درمان آن در منزل چگونه است، پیشنهاد میکنم مقالات اورنگ پت را مطالعه بفرمایید.) این بیماری‌ها در نوع شدید می‌توانند منجر به مردن گربه شوند. پس حسابی مراقب حمام گربه باشد و اگر چیزی در این مورد نمی‌دانید، حتماً آموزش شستن گربه و زمان ایده آل حمام کردن آن را بپرسید و یاد بگیرید.

     به این نکته دقت کنید که اگر گربه‌ی شما از نژاد پرشین و مودار می‌باشد، ماهی یکبار به شستشو نیاز دارد و بیشتر از آن فقط در صورت لزوم باید انجام شود. اما همیشه موهای او را با برس گربه بکشید تا موهای بدن او گره نخورد.

     اگر گربه‌ی شما کم مو می‌باشد، بدن او چرب‌تر است و باید دو هفته یکبار او را به حمام ببرید. البته این باز هم به میزان کثیف کاری او بستگی دار. شاید ماهی یکبار بیشتر نیاز نباشد او را حمام کنید.اگر به خاطر ریزش موی گربه تان را به طور مداوم به حمام می برید بهتر است که با استفاده از قرص مالت جیم کت به کاهش ایجاد گلوله های مویی در روده او کمک کنید.

     زمان مناسب برای حمام گربه

     زمان مناسب برای حمام گربه

    گربه‌ها بسیار حساس می‌باشند و تا زمانی که حال و حوصله‌ی کافی نداشته باشند، نمی‌توانید آنها را حمام کنید. شستن گربه بعد از خوردن غذا و پیش از خستگی، بهترین زمان برای حمام کردن است. گربه‌ها دوست دارند هنگام حمام کردن، بازی کنند.

    پس زمانی آنها را به حمام ببرید که زیاد بازی نکرده باشند و خسته نشده باشند. اگر شرایط آن را دارید که برخی از اسباب بازی گربه را به داخل حمام ببرید، حتماً این کار را انجام دهید. وقتی هوش و حواس گربه به اسباب بازی‌هایش باشد، به احتمال زیاد اجازه خواهد داد که شما بدن او را شسته و برس بکشید.

     اگر ناخن‌های گربه‌ی شما کوتاه است و مدتی از حمام قبلی او گذشته است، بهترین زمان برای بردن او به حمام است. وقتی گربه‌ها ناخن‌های کوتاهی داشته باشند، کمتر منجر به اذیت شدن شما در حین شستشو می‌شوند. پس حتما توجه داشته باشید که قبل از بردن گربه به حمام ناخن هایش را کوتاه کنید اگر با گرفتن ناخن گربه آشنایی ندارید مقالات دیگر را بخوانید.

    در کنار همه این موارد در نظر داشته باشید که پس از انجام واکسیناسیون گربه نباید با آب تماس داشته باشد حداقل یک الی دو روز بعد می‌توانید گربه خود را حمام کنید.

    گام به گام شستن گربه

    حمام کردن گربه، اصول خاصی دارد و باید رعایت شود تا گربه‌ی شما دچار مشکل نشود. برای شستشوی گربه، مراحل زیر را طی کنید:

    1. ابتدا موهای او را پیش از شستن، با برس مخصوص شانه کنید تا از گره خوردن آنها جلوگیری کنید.
    2. ناخن‌های او را با ناخن گیر مخصوص گربه‌ها، کوتاه کنید.
    3. دمای آب را تنظیم کنید که نه زیاد داغ باشد و نه سرد حتماً شیر آب را کم باز کنید تا صدای آب منجر به استرسی شدن گربه نشود. در حین شستشو سعی کنید آب بسته باشد و با یک کاسه یا ظرف و یا سر دوشی‌های کوچک، روی او آب بریزید.
    4. ابتدا باید از گردن به پایین او را خیس کنید و با شامپوی مخصوص کاملاً بشویید.
    5. سپس سر او را با آب کم و با دقت خیس کرده و بشویید. مواظب باشید که آب و کف به درون گوش، چشم و بینی او وارد نشود.
    6. گربه را با یک حوله‌ی مخصوص نخی و بسیار لطیف، خشک کنید.
    7. در همان محیط حمام یا جایی که او را شستشو دادید، موهای او را با سشوار، خشک کنید.

     به همین راحتی می‌توانید گربه‌ی خود را حمام کنید. حمام گربه کار سختی نیست اما باید دقت کنید که بعد از اتمام حمام، حتماً با سشوار و باد ملایم او را کاملاً خشک کنید. این کار از به وجود آمدن قارچ جلوگیری می‌کند.

     دمای مناسب آب برای حمام گربه

    گربه‌های خانگی از آب داغ و یا آب خیلی سرد، متنفرند. در واقع همه‌ی گربه‌ها همین طور هستند و زیاد به خانگی بودن یا خیابانی بودن آنها ربطی ندارد. بهترین دمایی که گربه‌ها را می‌توان با آن حمام کرد، دمای متعادل و آب ولرم می‌باشد. البته این موضوع می‌تواند به گرمی و سردی هوا هم مربوط باشد.

     در فصل زمستان و سردی هوا، باید دمای آب و دمای محیط حمام جوری تنظیم شود که آب ولرم روی بدن گربه، او را اذیت نکند و سرد به نظر نرسد. در فصل تابستان نیز همین طور است و نباید این تعادل به هم بخورد.

    مراحل گام به گام برای شستن گربه

    چگونه بدون دردسر گربه خود را حمام کنیم؟

    گربه‌ها به شدت بازیگوش هستند و از به هم ریختن وسایل و خرابکاری و کثیف کاری، لذت می‌برند. اگر آنها را یک روز در خانه تنها بگذارید، هیچ بعید نیست که وقتی بر می‌گردید، چیزی به اسم کاسه بشقاب چینی و لیوان و… سالم مانده باشد. فقط شانس بیاورید که ال‌ای‌دی و وسایل برقی شما سالم مانده باشد.

     به همین دلیل، حمام کردن این حیوانات با مزه و دوست داشتنی، کمی سخت بوده و لم و قلق خاص خود را دارد. اگر دوست دارید در هنگام شستشوی گربه و حمام کردن آن، با پنجول‌های گربه مواجه نشوید، حتماً کنترل کنید که ناخن‌های او کوتاه باشد. به خصوص اگر گربه‌ی شما اکثر اوقات در خانه می‌باشد و بیرون از خانه و درون خاک نمی‌رود، ناخن‌های او بلند شده و باید کوتاه شوند.

     اگر دوست دارید گربه‌ی شما با اخلاق خوب و خوش اجازه دهد شما او را حمام کنید، زمانی او را به حمام ببرید که گرسنه نباشد. شما می توانید قبل از حمام به او بستنی گربه کوشیدا بدهید. وقتی هم که موقع خواب او می‌باشد و یا خسته شده است، او را حمام نکنید.

    اگر گربه شما برای حمام گرفتن شما را اذیت کرد راهکاری که می‌توانیم به شما ارائه دهیم این است که از تشویقی استفاده کنید، برای خرید تشویقی گربه به فروشگاه اورنگ پت مراجعه نمایید.

    نکات مهم برای حمام گربه

    برای حمام کردن گربه، باید نکات مهمی را مد نظر قرار دهید و تک‌تک آنها را رعایت کنید. برخی از نکات مهم شامل موارد زیر هستند:

    1. حمام کردن گربه شاید برای شما لذت بخش باشد اما این را بدانید که گربه‌ها اصلاً علاقه‌ای به این کار ندارند. پس اگر گربه‌ی شما زیاد کثیف نیست، اصراری به شستن او نکنید.
    2. برس کشیدن بدن گربه می‌تواند ریزش آن را کم کند و کثیفی و میکروب‌های موجود در لابه‌لای موهای او را خارج کند. پس بهتر است پیش از حمام، حتماً این کار را انجام دهید.
    3. اگر در حین حمام کردن گربه احساس کردید گربه‌ی شما احساس بی قراری یا ترس دارد، ممکن است صدای آب او را اذیت می‌کند. آب را کم باز کنید و سعی کنید او را با آب درون تشت یا وان بشویید. فقط انتهای حمام، شیر آب را باز کرده و او را بشویید. بهتر است پیش از حمام و ورود گربه به داخل حمام، تشت و وان مخصوص او را پر از آب کنید. گربه‌ها از صدای آب می‌ترسند. اگر مشکل از صدای آب نباشد، ممکن است دمای آب زیادی سرد یا گرم باشد. در نهایت ممکن است شما با ناز و نوازش او را نمی‌شوید و در هنگام حمام کردن، خشونت به خرج می‌دهید.
    4. حتماً پیش از شستن و حمام گربه، تجهیزات مورد نیاز را فراهم آورید و از آنها استفاده کنید.

    کلام آخر

     حمام کردن گربه می‌تواند به سلامت بدن او کمک کند اما نباید بیشتر از 1 الی 2 بار در ماه باشد. بیشتر از این مقدار می‌تواند چربی پوست او را کم کند و آسیب پذیری او را بالا ببرد. و برای رفع نیاز به آب بدن گربه شما بعد از حمام می توانید از پوچ گربه رویال استفاده کنید.


    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴۷ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    برای دریافت کد تایید، شماره زیر را با موبایل خود به صورت کاملاً رایگان شماره گیری کنید"
    تا لحظاتی دیگر برای اعلام کد تایید با شما تماس خواهیم گرفت
    ارسال مجدد کد تا دیگر

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد