صفحه اصلی / مقالات علمی / علت ضروری بودن واکسیناسیون برای سگ‌ها چیست؟ + ارائه برنامه زمانی

علت ضروری بودن واکسیناسیون برای سگ‌ها چیست؟ + ارائه برنامه زمانی

واکسیناسیون سگ
  • صاحبان سگ‌های خانگی برای نگهداری بهتر از او باید به برنامه واکسیناسیون حیوان توجه کرده و به آن اهمیت بدهند. تزریق واکسن سگ بدن او را نسبت به تمامی بیماریهای کشنده مقاوم کرده و موجب افزایش طول عمر حیوان میشود. در این مقاله مطالبی بسیار مهم در مورد نحوه واکسیناسیون سگ و برنامه زمانی آن در اختیار شما قرار میدهیم تا با استفاده از آن از سگ خود در برابر بیماریها محافظت کنید.

    چرا واکسیناسیون برای سگ‌ها ضروری است؟

    برای مقاوم شدن بدن تمامی نژادهای سگ در برابر انواع بیماری، اجرای واکسیناسیون ضرورت دارد. در میان سگ‌های خانگی و خیابانی تعدادی بیماری مسری و کشنده وجود دارد که سلامت آنها را به خطر میاندازد. برای محافظت از سگ و بیشتر شدن عمر او، تزریق واکسن الزامی می‌باشد.
    برای تقویت کردن سیستم ایمنی بدن سگ لازم است در سالهای ابتدایی تولد، واکسن های سگ به طور منظم تزریق شود. سگ هایی که از بدو تولد تا چند ماهگی تمام واکسنهای لازم را دریافت کردهاند، بدن مقاومتری دارند و بیمار نخواهند شد.
    سگی که از زمان تولد هیچ گونه واکسنی را دریافت نکرده به بیماری مختلفی از جمله لپتوسپیروز، دیستمپر، سرفه لانه، لایم، آنفولانزا، پاروو ویروس، هپاتیت و هاری مبتلا خواهد شد.

    تزریق واکسن در زمان مشخص برای تمامی حیوانات خانگی از جمله سگ‌ها ضرورت داشته و باید به موقع آن را دریافت کنند. در تزریق واکسن برای سگ در واقع میکروب‌های ضعیف شده یا مرده به بدن او تزریق می‌شود. با واکسن آنتی ژن مربوط به یک بیماری ضعیف، در بدن سگ منتقل شده و ایمنی او را در مقابل آن بیماری بیشتر کرده و سبب حفظ سلامت او خواهد شد.
    با تزریق واکسن در دورههای مختلف زندگی سگ، آنتی بادیهای مخصوص جهت مقابله با بیماریهای شایع در بدن حیوان ساخته شده و مانع از بیمار شدن او میشود.

    در کنار واکسیناسیون سگ‌ ممکن برای شما سوالی ایجاد شود که آیا گربه هم واکسن لازم دارد؟ پاسخ مثبت است. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت اورنگ پت مراجعه کرده و مقاله واکسیناسیون گربه را مطالعه بفرمایید.

    برنامه زمانی واکسیناسیون سگ

    اولین واکسن برای تمامی نژادهای سگ در حدود سن دو ماهگی تزریق میشود. از دو ماهگی تا چهار ماهگی تمام تزریقات واکسن برای سگ هر چهار هفته انجام میشود. مهمترین واکسن برای سگ در سن چهار ماهگی او تزریق شده و واکسن هاری است. بعد از تزریق واکسن هاری در این حیوان، هر ساله یک واکسن جهت دوز یادآوری تزریق خواهد شد.

    تا حدود ۸ هفتگی توله سگ در برابر بیماریها ایمن بوده زیرا شیر مادر او تمام آنتی بادیهای لازم را به بدنش منتقل میکند و سیستم ایمنی توله سگ با شیر مادرش به طور کامل تا دو ماهگی تقویت خواهد شد. از ۸ هفتگی به بعد باید هر ۳ الی ۴ هفته واکسن مخصوصی به بدن سگ تزریق شود.

    برای سگ‌ها تعدادی واکسن اصلی و واکسن غیر اصلی در جهان ساخته شده است که تزریق تمامی آنها برای سلامت حیوان ضرورت دارد. یکی از بیماریهای بسیار خطرناک پاروویروس میباشد که جان سگ را به خطر انداخته و سبب استفراغ و اسهال خونی در او میشود. برای جلوگیری از این بیماری در سگ حتماً باید واکسن اصلی پاروویروس در بدن او تزریق شود.

    بیماری ویروسی دیگر که در میان تمامی سگ‌ها شایع بوده، در واقع دیستمپر می‌باشد که بر روی رودهها، ریه و اعصاب سگ تاثیر منفی میگذارد. بنابراین تزریق واکسن دیستمپر در سگ بسیار مهم و الزامی محسوب میشود.

    امکان ایجاد بیماری عفونی به نام هپاتیت در میان تمامی توله سگ‌ها وجود دارد، که این بیماری برای حیوان شما بسیار خطرناک و کشنده است. تزریق واکسن هپاتیت در بدن سگ می تواند مانع این بیماری کشنده در او شود.

    واکسن های سگ

    بیماری بسیار خطرناک دیگر در تمامی نژادهای سگ، بیماری هاری بوده که بر روی اعصاب نخاعی و مغز سگ‌ها تاثیر میگذارد. هاری در میان سگ‌ها یکی از خطرناکترین و کشندهترین بیماریها به شمار میرود که انتقال آن به انسان نیز از طریق گاز گرفتن حیوان وجود دارد.

    نوعی آنفولانزا در سگ‌ها وجود داشته که پارا آنفولانزا نام دارد و به رگهای خونی حیوان حمله کرده و سبب سرفههای خونی در او میشود. این بیماری پارا آنفولانزا در سگ بسیار با گیردار بوده و حتماً باید در زمان مشخص واکسن آن تزریق شود تا سگ به هیچ عنوان به این بیماری مبتلا نشود.

    واکسن های غیراصلی در سگ‌ها شامل واکسن بوردتلا، واکسن بیماری لایم، واکسن کنل کاف و واکسن لپتوسپیروز می‌باشد.

    در بازه سنی متفاوت در سگ‌ها دو نوع واکسن به بدنشان تزریق خواهد شد که عبارتند از:

    واکسن ۶ گانه، واکسن پنج گانه سگ، واکسن ۴ گانه و واکسن ۳ گانه سگ

    بدن سگ در برابر بیماریهایی مثل لپتوسپیروز، پاراآنفولانزا، پاروویروس، هپاتیت و دیستمپر با تزریق واکسن چندگانه به طور کامل ایمن و مقاوم میشود.به برنامه زمانبندی واکسیناسیون سگ خانگی خود اهمیت بدهید زیرا در صورت فراموش کردن هر کدام از آنها، احتمال بیمار شدن سگ بسیار زیاد است.

    شما در کنار واکسیناسیون دوره ای باید به برنامه غذایی و کیفیت غذای سگ خود نیز اهمیت بدهید تا بتوانید سلامت سگ خود را تضمین کنید، شما با خرید غذای سگ رویال کنین  میتوانید از سلامت و تامین ریزمغذی ها بدن سگ خود اطمینان حاصل کنید.

    برنامه زمانی برای تزریق واکسنهای ضروری تمامی سگ‌ها در جدول زیر توضیح داده شده است:

     

    نوع واکسنسن سگتکرار واکسیناسیون
    DHP
    دیستمپر
    هپاتیت
    پارا آنفولانزا
    پاروویروس
    6 الی 8 هفتگیتکرار واکسن 3 الی 4 هفته بعد
    DHPPIL
    دیستمپر
    هپاتیت
    پاروویروس
    پاراآنفولانزا
    لپتوسپیروز
    10 الی 12 هفتگیتکرار واکسن 3 الی 4 هفته بعد
    DHPPIL
    Rabies
    دیستمپر
    پاروویروس
    پاراآنفولانزا
    لپتوسپیروز
    هاری
    14 الی 16 هفتگیتکرار واکسن یک سال بعد
    DHPPIL
    Rabies
    دیستمپر
    پاروویروس
    پاراآنفولانزا
    لپتوسپیروز
    هاری
    سگ های بالغتکرار واکسن یک سال بعد

     

    چه مراحلی قبل از واکسیناسیون باید انجام شود؟

    برای انجام واکسیناسیون در تمامی نژادهای سگ باید مراحلی توسط صاحبین آن و دامپزشک که به طور دقیق انجام شود تا سلامت سگ به خطر نیفتد.
    بررسی سگ از لحاظ سلامت باید به طور کامل توسط دامپزشک انجام شود و بعد از آن میتواند واکسن مربوطه را دریافت نماید.
    وظیفه فرد نگهدارنده سگ یا صاحب او قبل از واکسیناسیون این است که سگ را برای تزریق واکسن از لحاظ روحی آماده کرده، تمام استرس و اضطراب حیوان خانگی را با انجام بازی برطرف کند.

    دامپزشک نیز پوست سگ را قبل از تزریق به طور کامل معاینه و بررسی کرده و وظیفه دارد تمام آلودگیهای محل تزریق را به طور کامل برطرف سازد. واکسن سگ باید قبل از تزریق در یخچال نگهداری شود تا اثر لازم را در بدن او داشته باشد.

    روش اجرای واکسیناسیون سگ به چه شکل است؟

    نحوه تزریق واکسن در سگ های شهری، خیابانی و خانگی به یک شکل می‌باشد. در مرحله اول دامپزشک که با انجام اقداماتی سگ را آرام کرده و به طور کامل او را معاینه میکند. در مرحله بعد واکسن توسط دامپزشک برای تزریق در بدن سگ آماده می‌شود.

    معمولاً دامپزشک پوست محل تزریق واکسن را که در میان شانههای سگ میباشد به طور کامل تمیز کرده و آلودگیهای آن را از بین میبرد. در مرحله پایانی دامپزشک برای تزریق زیر جلدی واکسن مورد نظر پوست حیوان را بلند کرده و عملیات واکسیناسیون را انجام می‌دهد.

    دامپزشک که برای انتقال و نگهداری واکسنهای سگ باید به حفظ چرخه سرمای آنها اهمیت داده و آن را رعایت کند. زمانی که واکسن سگ برای مدت طولانی بیرون از یخچال باشد، اثر خود را به طور کامل از دست داده و تزریق آن برای سگ نتیجه و فایده ای به همراه ندارد.

    واکسن سگ

    نکات مهم قبل از واکسیناسیون سگ چیست؟

    سالم بودن سگ قبل از انجام عمل واکسیناسیون ضرورت دارد، بنابراین دامپزشک که قبل از تزریق واکسن ابتدا سگ خانگی شما را به دقت بررسی و معاینه کرده تا بیمار نباشد. معمولاً برای تشخیص سلامت سگ‌های بالغ و توله سگ‌ها از کیتهای فوری استفاده می‌شود.

    در صورتی که حیوان خانگی شما هر کدام از نشانههای غیر طبیعی همچون بیاشتهایی، آبریزش بینی، ترشحات چشم، استفراغ، عطسه، سرفه و بیحالی را داشته باشد حتما باید به دامپزشک قبل از تزریق واکسن اطلاع دهید. دامپزشک واکسیناسیون سگ بیمار یا باردار را انجام نداده و در زمان دیگری اقدام به زدن واکسن برای این سگ خواهد کرد. قبل از واکسیناسیون سگ باید به نکاتی ویژه توجه داشته باشید که عبارتند از:

    • از حمام کردن و خیس کردن بدن سگ خود قبل از واکسیناسیون خودداری کنید.
    • با وجود استرس بسیار زیاد در سگ، نباید واکسیناسیون صورت بگیرد.
    • تزریق واکسن سگ خانگی خود را در نزدیکترین دامپزشکی به منزل انجام دهید.
    • برای حفظ آرامش سگ خود میتوانید تزریق واکسن را در خانه توسط دامپزشک سیار انجام دهید.

    توله سگ‌هایی که واکسنهای مورد نیاز را در سنین رشد خود دریافت نکردهاند بیشتر به بیماریهای دیستمپر و پاروویروس مبتلا میشوند. با توجه به اینکه بعضی از بیماریها در انسان و سگها مشترک بوده، در زمان مراقبت و نگهداری این حیوانات حتماً واکسنهای اصلی آنها را تزریق نمایید تا سلامت شما، خانواده و سگ حفظ شود.

    تزریق واکسن در سگ ممکن است عوارضی در بدن او ایجاد نماید که هرگز نباید نگران این موضوع باشید. برای کمتر کردن درد واکسن در سگ خود، حتماً از یک کمپرس یا حوله گرم استفاده کرده تا بدن حیوان خانگی شما آرام شده و دردی نداشته باشد.

    از دیگر موارد مهم برای کسانی که به تازگی سگ خرید می‌کنند این است که این حیوان دوست داشتنی چقدر عمر می‌کند؟ عوامل موثر در طول عمر آن‌ها چیست؟ و سایر سوال‌ها در مورد طول عمر سگ چه مواردی می‌باشند؟ همه‌ی این‌ها در مقالات اورنگ پت درج شده‌اند که می‌توانید مطالعه کنید.

    سخن پایانی

    پیشگیری کردن از بیماریهای شایع و کشنده در سگ‌ها بسیار راحت تر از درمان کردن آنها می‌باشد. بنابراین اگر به تازگی سگی را برای نگهداری خریداری کردهاید، به برنامه زمانی واکسنهای حیوان توجه کرده و تزریق تمامی آنها را در نزد بهترین دامپزشک انجام دهید.
    همانطور که از مطالب این مقاله متوجه شدید، سگ ها مانند انسان ها از زمان تولد تا سن مشخصی باید واکسن های اصلی خود را دریافت کنند تا زنده بمانند. بنابراین مهمترین نکته و ضروریترین کارها برای مراقبت از یک سگ، انجام واکسیناسیون او می‌باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    برای دریافت کد تایید، شماره زیر را با موبایل خود به صورت کاملاً رایگان شماره گیری کنید"
    تا لحظاتی دیگر برای اعلام کد تایید با شما تماس خواهیم گرفت
    ارسال مجدد کد تا دیگر

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد