صفحه اصلی / مقالات علمی / واکسن گربه چیست؟ (بررسی عوارض بعد از زدن واکسن گربه)

واکسن گربه چیست؟ (بررسی عوارض بعد از زدن واکسن گربه)

جدول واکسیناسیون گربه
  • برای اینکه گربه شما در برابر بیماری ها مصون شود، لازم است قبل از ابتلا به بیماری، یک سری اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از این وضعیت انجام دهید. البته، اگرچه مراقبت و تغذیه گربه شما در این مرحله یک موضوع مهم است، اما ممکن است این موارد برای محافظت از سلامت او ناکافی باشند.

    واکسن های گربه، یا اجباری هستند یا اگر اجباری نباشند، می‌توانند اثرات مثبتی بر سلامت گربه شما داشته باشند. بنابراین، این پرسش را مطرح می‌کنیم که گربه ها از بدو تولد چه واکسن هایی را باید دریافت کنند؟ چرا تهیه برنامه واکسیناسیون گربه برای این حیوانات مهم است؟ برای پاسخ به تمام این سوالات می‌توانید به خواندن مقاله ما ادامه دهید!

    واکسن گربه چیست؟

    واکسن‌های گربه‌ها، درست مانند واکسن‌هایی که به انسان تزریق می‌شوند، روش‌هایی هستند که به این حیوانات در مورد مقاومت در برابر بیماری‌ها کمک می‌کنند.

    پس از واکسیناسیون، بدن گربه هایی با ایمنی پایین و در معرض خطر ابتلا به بیماری، آنتی بادی تولید می‌کند و به این ترتیب می‌توانند از خود در برابر بیماری ها محافظت کنند. اگرچه این موضوع دلیل اصلی واکسیناسیون گربه ها است، اما می‌توان موارد مهمی را که صاحبان گربه ها باید در مورد واکسیناسیون گربه بدانند به شرح زیر فهرست کرد:

    • بچه گربه ها می‌توانند آنتی بادی های تولید شده توسط گربه های بالغ واکسینه شده را از طریق شیر آغوز، یعنی شیر مادر دریافت کنند. به این ترتیب آنها در اولین روزهایی که چشمان خود را به روی دنیا باز می‌کنند از خود محافظت می‌نمایند. بنابراین، تغذیه گربه ها با شیر مادر در 45 روز اول پس از تولد بسیار مهم است.
    • آنها باید واکسینه شوند زیرا آنتی بادی هایی که از شیر مادر دریافت می‌کنند برای مبارزه با بیماری ها کافی نیست. فاصله زمانی ایده آل برای گربه ها برای دریافت اولین واکسن 6 تا 8 هفتگی است.
    • هم واکسن سگ و هم واکسن گربه باید به گربه هایی که هیچ نشانه ای از بیماری یا انگل نشان نمی‌دهند تزریق شود. در غیر این صورت، سلامت آنها ممکن است تحت تأثیر منفی قرار گیرد.
    • بچه گربه شما نباید قبل از دریافت واکسیناسیون اولیه با گربه دیگری تعامل داشته باشد. زیرا بیماری هایی مانند قارچ ها و انگل ها می‌توانند از طریق تماس از گربه دیگر به گربه شما منتقل شوند.
    • به منظور حفظ مقدار آنتی بادی های تولید شده پس از اولین دوز واکسن، واکسن دوم باید تقریباً 21 روز پس از واکسینه شدن گربه شما تزریق شود.
    • این اشتباه است که تصور کنیم واکسن ها دارای اجزای مضر هستند و در نتیجه باعث بیماری می‌شوند. بنابراین، نباید به چنین اطلاعات بی اساسی اعتماد کرد.
    • هم بچه گربه ها و هم گربه های بالغ باید در فواصل منظم واکسینه شوند. زیرا واکسن ها بدون در نظر گرفتن سن به تقویت ایمنی گربه ها کمک می‌کنند.
    • درست مانند واکسن های انسانی، واکسن های گربه هرگز محافظت کاملی را ارائه نمی‌دهند. اگر به هر دلیلی ایمنی گربه شما آسیب ببیند، حتی اگر واکسینه شده باشد، می‌تواند به بیماری مبتلا شود.
    • بر این اساس، حتی اگر گربه شما واکسینه شده باشد، مهم است که اقدامات احتیاطی برای تقویت سیستم ایمنی ضعیف آن انجام دهید.

    پس از آنکه گربه خود را خرید و سپس واکسیناسون کردید نوبت آن رسیده است که نامی مناسب برای اون در نظر بگیرید برای انتخاب اسم گربه در مقالات اورنگ پت مشاهده نمایید، همچنین جهت تهیه لوازم گربه در فروشگاه اورنگ پت کلیک کنید.

    واکسن گربه چیست؟

    جدول واکسیناسیون گربه

    جدول و برنامه واکسیناسیون بچه گربه ها به دو دسته تقسیم می‌شود: واکسیناسیون اجباری و غیر اجباری.

    واکسیناسیون غیر اجباری، اثر مثبتی در هنگام تجویز دارد و به ایجاد ایمنی در برابر بیماری ها کمک می‌کند. در حالی که واکسن های غیر اجباری واکسن های پیشگیرانه ای هستند که هم از بچه گربه ها و هم از گربه های بالغ در برابر بیماری ها محافظت می‌کنند. واکسیناسیون اجباری برای گربه ها به شرح زیر است:

    واکسن ترکیبی (هیبرید)
    می‌توان گفت که مهمترین واکسیناسیون بچه گربه ها واکسن ترکیبی است. واکسن ترکیبی که باید توسط دامپزشک برای گربه هایی که هفته هشتم خود را به پایان رسانده اند تزریق شود، از بچه گربه ها در برابر بیماری هایی مانند Feline Parvos، Herpes Virus و Feline Calici که ویروسی هستند و خطر سرایت بالایی دارند، محافظت می‌کند.

    نباید فراموش کنید که تنها راه پیشگیری از ابتلای بچه گربه به این بیماری ها که حتی می‌تواند باعث مرگ شود، واکسیناسیون ترکیبی است و باید بدون وقفه آن را واکسینه کنید. علاوه بر این، از آنجایی که واکسن ترکیبی یک واکسن 2 دوز است، باید بعد از 15 روز تکرار شود.

    واکسن هاری
    واکسن هاری نیز از جمله واکسن های گربه است که باید برای بچه گربه ها تزریق شود. واکسن هاری به محافظت از گربه ها در برابر هاری که یک بیماری غیرقابل درمان و کشنده است، کمک می‌کند. با این حال، مهم‌ترین نکته ای که باید در مورد واکسن هاری بدانید این است که این واکسن فقط برای گربه هایی که 3 ماهگی خود را کامل کرده اند استفاده می‌شود، نه مانند سایر واکسن ها در مراحل اولیه پس از تولد. در غیر این صورت، سلول های دفاعی بچه گربه هایی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند ممکن است بر اثر واکسن هاری از بین بروند.

    واکسن سرطان خون
    واکسن دیگری که باید در جدول واکسیناسیون گربه گنجانده شود، واکسن سرطان خون است. مشخص شده است که واکسن سرطان خون که باعث تقویت ایمنی در برابر ویروس FelV (به عنوان نوعی ایدز گربه سانان) می‌شود، از خطر ابتلا به این بیماری به طور کامل جلوگیری می‌کند.

    هزینه واکسیناسیون گربه

    هزینه واکسیناسیون گربه در برابر اثرات مبتی که بر سلامت حیوان خانگی شما می‌گذارد ناچیز است. اشتباه نیست اگر بگوییم بسیار مهم است که گربه خود را به طور کامل واکسینه کنید تا بتواند سالم به زندگی خود ادامه دهد. اما زندگی سالم گربه ها به غذای آن ها نیز بستگی دارد یکی از غذاهای با کیفیت برای گربه شما غذای گربه جوسرا کلاسیک است که استفاده از آن به سلامت گربه شما منجر می شود و به این ترتیب، می‌توانید اوقات خوشی را با گربه خود بگذرانید.

    واکسن برای گربه های تازه متولد شده یا بچه گربه ها را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد که هر یک هزینه های متفاوتی دارند:

    30 تا 45 روز: واکسیناسیون انگل داخلی و خارجی
    60 تا 75 روز: مخلوط 1-2 واکسن
    90 روز: واکسن هاری
    105 تا 110 روز: واکسن سرطان خون
    120 روز: واکسن قارچ

    بسیار مهم است که این واکسن‌هایی که ذکر کردیم برای همه گربه‌ها بدون هیچ معیاری تجویز شود. بنابراین، اگر بچه گربه دارید، می‌توانید به دامپزشک متخصص مراجعه کنید و مطمئن شوید که گربه شما واکسن های خود را در زمان مناسب دریافت می‌کند.

    وقتی بچه گربه شما 1 ساله شود، گربه بالغ محسوب می‌شود. این باعث تغییرات رفتاری مختلف در گربه، تغییر در نیازهای حیوان و تفاوت های دیگر می‌شود. از آنجایی که ایمنی یک بچه گربه و یک گربه بالغ با یکدیگر متفاوت است، تغییراتی در برنامه واکسیناسیون نیز وجود دارد.

    بر این اساس، واکسیناسیون های اجباری بچه گربه در تمام گربه های بالغ در سال اول زندگی باید یک بار در سال تکرار شود. علاوه بر این، اگر گربه خود را در خانه نگهداری نمی‌کنید، انجام واکسیناسیون انگل داخلی و خارجی به صورت 6 بار در سال در برابر خطرات احتمالی توصیه می‌شود. بعد از اینکه گربه شما بزرگتر شد، می‌توانید دوره های واکسیناسیون را تحت کنترل دامپزشک تنظیم کنید.

    برای تهیه غذای تر گربه می‌توانید از فروشگاه اورنگ پت اقدام نمایید تا گربه شما از مواد مغذی خوبی تغذیه کند، یکی از همین غذاهای تر بستنی گربه است که می‌تواند گزینه‌ی خوبی بعد از انجام واکسیناسیون باشد تا با استفاده از این تشویقی‌ها بتواند به روال قبلی خوردن غذا برگردد.

    عوارض بعد از واکسیناسیون گربه

    نکات مهمی وجود دارد که بعد از واکسیناسیون گربه ها (هم برای گربه های بالغ و هم برای بچه گربه ها) باید در نظر گرفت:

    • خستگی و از دست دادن اشتها یکی از شایع ترین عوارض واکسن گربه است. اگرچه در این مورد جای نگرانی نیست، اما اگر بعد از 24 ساعت تغییری در وضعیت گربه شما ایجاد نشد، می‌توانید با دامپزشک خود مشورت کنید.
    • پس از واکسیناسیون، ناحیه مربوطه هرگز نباید با آب تماس داشته باشد. در واقع، در صورت امکان، نباید گربه خود را تا یک روز بعد از واکسیناسیون حمام کنید، در صورتی که حمام کردن گربه را بلد نیستید پیشنهاد می‌کنم به مقالات اورنگ پت مراجعه نمایید.
    • قبل از اینکه بچه گربه خود را واکسینه کنید، باید مراقب باشید که دوست کوچک خود را وارد محیطی نکنید که گربه ها و حیوانات دیگر در آن وجود دارند. در غیر این صورت، گربه شما ممکن است به روش های مختلف به بیماری هایی مبتلا شود که تهدید کننده زندگی حیوان هستند. همچنین در هنگام زدن واکسن گربه ها دچار استرس شدیدی می شوند که شما در این زمان می توانید با دادن  تشویقی مدادی گربه وینستون به آرامش و پرت کردن حواس گربه خود کمک کنید.
    • هنگام تنظیم برنامه واکسیناسیون گربه، حتما باید با دامپزشک مشورت های لازم را انجام دهید. علاوه بر واکسیناسیون اجباری گربه، در صورتی که دامپزشک لازم بداند، می‌تواند از واکسن های مختلفی برای تقویت ایمنی گربه شما استفاده کند. به همین دلیل باید به دامپزشک خود اعتماد کنید تا دقیق‌ترین برنامه‌ریزی را انجام دهد و از معاینات منظم غافل نشوید.

    پس از انجام واکسیناسیون بهتر است با تهیه و خرید غذای خشک گربه خوب به او توجه کنید تا به روال قبل خود برگردد و تقویت بشود.

    محل تزریق واکسن گربه

    محل تزریق واکسن گربه

    محل تزریق واکسن گربه بسته به نوع واکسن متفاوت است. واکسن هایی همچون واکسن هاری غالبا از پای عقب راست آنها و واکسن هایی همچون واکسن سه گانه از پای عقب چپ آنها تزریق می‌شود. تشخیص این موضوع را بهتر است به دامپزشک متخصص بسپارید. حتما در هنگام واکسیناسیون سعی کنید آرامش گربه خود را حفظ کنید و از رفتارهای استرس زا بپرهیزید و هم چنین می توانید از بستنی گربه کوشیدا در حین واکسیناسیون به گربه خود بدهید تا او آرام تر باشد.

    نتیجه گیری

    در مورد واکسیناسیون گربه صاحبان گربه ها باید با دامپزشک خود در مورد سلامت گربه همکاری کنند تا بر اساس سن، وضعیت سلامت و زیستگاه گربه تعیین شود که کدام واکسن مورد نیاز است. صاحبان گربه ها همچنین باید به طور منظم برنامه واکسیناسیون گربه را دنبال کنند و با معاینات منظم با دامپزشک خود، سلامت گربه را کنترل نمایند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    برای دریافت کد تایید، شماره زیر را با موبایل خود به صورت کاملاً رایگان شماره گیری کنید"
    تا لحظاتی دیگر برای اعلام کد تایید با شما تماس خواهیم گرفت
    ارسال مجدد کد تا دیگر

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد