صفحه اصلی / مقالات علمی / علائم مسمومیت سگ ( روش های درمان مسمومیت سگ و توله سگ)

علائم مسمومیت سگ ( روش های درمان مسمومیت سگ و توله سگ)

مسموميت سگ
  • صاحبان سگ‌های خانگی همواره باید مراقب آنها باشند تا به مسمومیت مبتلا نشوند. علاوه بر آن باید با علائم مسمومیت در حیوان خانگی خود به طور کامل آشنا باشند تا بتوانند در این مواقع خیلی زود تشخیص داده و به صورت خانگی سگ را درمان کنند. در مواردی نیز مسمومیت در سگ بسیار خطرناک بوده و باید هرچه زودتر توسط دامپزشک معاینه و معالجه شود.

    علائم مسموميت سگ

     

    درمان مسمومیت سگ

     

    با توجه به اینکه سگ چه نوع سم یا غذایی را مصرف کرده، علائم مسمومیت او متفاوت بوده، به طور کلی تعدادی از علائم مسمومیت سگ در موارد زیر بیان شده که عبارتند از:

    • مشاهده کف یا ترشح از دهان سگ

    زمانی که سگ یک خوراکی آلوده یا نوعی سم را مصرف می‌کند، دهان او دچار سوزش خواهد شد. زمانی که متوجه شدید آب دهان سگ خانگی شما به طور مداوم می‌ریزد یا از آن کف خارج می‌شود، برای رفع مسمومیت سگ خود هرچه زودتر اقدام نمایید و آنچه سگ می‌خورد یا می‌جود را شناسایی کرده و آن را از حیوان دور کنید.

    • ناراحتی گوارشی

    در مسمومیت قضایی سگ معمولاً علائمی همچون اسهال، استفراغ یا تهوع را در حیوان مشاهده خواهید کرد که به دلیل وجود سموم در معده او ایجاد می‌شود. در این مسمومیت، سگ به طور کامل اشتهای خود را از دست داده و ممکن است در مدفوع یا استفراغ او خون نیز مشاهده کنید. در چنین مواقعی می‌توانید در برنامه غذایی او از پوچ سگ که حاوی فیبر است، استفاده و انرژی مورد نیاز بدن او را تا حدودی تامین نمایید.

    • بی حالی سگ

    معمولاً در زمان مسمومیت سگ، سم در بدن حیوان بر روی عملکرد اندام‌هایش تاثیر مخرب گذاشته و باعث بی‌حالی و خستگی حیوان می‌شود.

    • اسپاسم عضلانی، تشنج و لرز

    سموم وارد شده در بدن سگ بر روی ماهیچه‌ها و سیستم عصبی او تاثیر گذاشته و باعث لرزش یا تشنج در حیوان خواهد شد. بدن سگ خانگی شما در حالت مسمومیت به صورت غیر عادی شروع به لرزیدن و اسپاسم عضلانی خواهد کرد.

    • مشکل در تنفس

    مسمومیت در سگ خانگی بر روی دستگاه تنفس او تاثیر منفی گذاشته و سبب تنگی نفس، خس خس سینه، کند شدن تنفس و تنفس سخت در حیوان می‌شود. زمانی که لثه‌های سگ خود را به رنگ آبی مشاهده کردید، یعنی اینکه حیوان مسموم شده و باید برای رفع مسمومیت سگ او را به دامپزشک نشان دهید.

    اگر علائمی همچون تشنگی غیر عادی، نفس نفس زدن سگ، گیجی و سرگیجه، گرفتگی و لرزش در اندام‌های سگ، فعالیت غیر طبیعی و ناتوانی در کنترل مدفوع را در حیوان خود دیدید، نشان بر مسمومیت آن می‌باشد.

    درمان اولیه مسمومیت غذایی سگ در خانه

     

    مسمومیت غذایی سگ

     

    برای درمان مسمومیت سگ و درمان مسمومیت توله سگ در همان لحظات اولیه در خانه، باید اقداماتی را انجام بدهید تا سگ وضعیت بهتری پیدا کرده و مسمومیت او تشدید نشود.

    • در مرحله اول لازم است که به مدت نصف روز به سگ خود هیچ گونه غذایی ندهید تا به معده سگ استراحت داده و موجب بهبودی او شوید. در این نصف روز می‌توانید به حیوان خانگی خود فقط مقداری آب داده تا بی‌حال نشود.
    • برای بهتر شدن حال سگ مسموم خود می‌توانید در شروع کار غذاهایی به او بدهید که هضم راحت‌تری داشته و کاملاً ملایم هستند. به همین جهت ما خرید کنسرو سگ را پیشنهاد می‌کنیم.
    • همچنین برای اینکه بدن سگ خانگی شما در دوران مسمومیت دچار کم آبی نشود حتماً او را تشویق کنید تا مایعات هیدراتاسیون، آب مرغ کم سدیم، آب و تکه‌های یخ مصرف کند.
    • علائم بسیار مهمی همچون خشک شدن لثه‌ها، بی‌حالی سگ و نبود خاصیت ارتجاعی در پوست حیوان را بررسی کرده که نشان بر کم آبی بدن او می‌باشد.
    • می‌توانید برای بهتر شدن وضعیت روده‌های سگ خود در آب او از آنزیم‌های گوارشی و پروبیوتیک‌ها استفاده کنید.
    • بعد از رفع مسمومیت سگ، در دوران نقاهت به او هرگز غذاهای تند یا چرب ندهید. در صورتی که علائم مسمومیت در حیوان خانگی شما همچون بی‌حالی، اسهال یا استفراغ بیشتر از یک روز طول کشید حتماً باید به دامپزشک مراجعه کرده تا تحت نظر باشد.
    • بدن سگ در دوران مسمومیت دچار دهیدراته و کم آبی شده، برای همین فرد باید حدود 5 الی 45 سی سی آب هر دو ساعت به حیوان خانگی خود داده تا کم آبی بدن او خیلی سریع جبران شود.

    5 روش درمان مسمومیت سگ

     

    رفع مسمومیت سگ

     

    • برای درمان مسمومیت غذایی سگ می‌توانید در قدم اول برای پاکسازی معده او، حیوان را به استفراغ وادار کرده تا تمام سموم و مواد غذایی آلوده از بدنش خارج شود. برای استفراغ حیوان خانگی خود می‌توانید به او یک قاشق چای‌خوری پروکسید هیدروژن بدهید تا استفراغ کرده و به حالت طبیعی برگردد.
    • برای درمان مسمومیت سگ و درمان مسمومیت توله سگ، می‌توانید مقداری جوش شیرین را با آب جوشیده ولرم ترکیب کرده و هر دو ساعت در جرعه های کوچک به حیوان بخورانید.
    • می‌توانید برای پاکسازی معده حیوان خانگی خود از چای زنجبیل نیز استفاده کنید.
    • در زمان مسمومیت سگ بهتر است برای بهبود حال و سلامتی او از ترکیباتی شامل پروبیوتیک یا کپسول اسیدوفیلوس استفاده کنید. رویال کنین هایپوآلرژنیک سگ یکی از غذاهایی است که با داشتن پروبیوتیک و پروتئین های با قابلیت هضم بالا می تواند برای سلامتی سگ شما بسیار موثر است.
    • در زمان اسهال حیوان خانگی و برای درمان آن، حتماً به تغذیه او اهمیت بدهید. در این دوران در رژیم غذایی سگ خانگی مسموم شده خود حتماً محصولات پروبیوتیک، زنجبیل تازه، آب و شیر نارگیل یا پودر زنجبیل را قرار دهید.

    نتیجه گیری

    از آنجایی که تمامی سگ ها، حیواناتی بسیار بازیگوش و کنجکاو هستند ممکن است خوراکی‌های مختلف را امتحان کرده و دچار مسمومیت غذایی شوند. صاحبان سگ در چنین شرایطی برای درمان مسمومیت حیوان خانگی ابتدا باید مواد خوراکی مسموم یا سم را از دسترس حیوان خود دور کنند و سپس با اقداماتی ساده می توانند سگ را درمان نمایند.

    صاحبان حیوان‌های خانگی به خصوص سگ‌ها باید نسبت به علائم و نشانه‌های بدن او حساسیت نشان داده و در صورت بروز علائم مسمومیت هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنند تا منجر به مرگ حیوان خانگی نشود.

    در مواردی که علائم مسمومیت سگ خانگی شما بیشتر از ۲۴ ساعت طول بکشد، حتما برای بدتر نشدن حال سگ باید به دامپزشک مراجعه شود. در دوران نقاهت سگ خانگی بعد از مسمومیت حتماً به رژیم غذایی و اهمیت داده و به معده او استراحت دهید تا سلامتی خود را به دست آورد.

    دامپزشک ابتدا علائم سگ مسموم شما را بررسی کرده و علت آن را تشخیص می‌دهد و سپس داروهای مناسبی برای پاکسازی معده و روده‌های او تجویز کرده تا در کمترین زمان ممکن بهبودی خود را به دست آورد.

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    برای دریافت کد تایید، شماره زیر را با موبایل خود به صورت کاملاً رایگان شماره گیری کنید"
    تا لحظاتی دیگر برای اعلام کد تایید با شما تماس خواهیم گرفت
    ارسال مجدد کد تا دیگر

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد