صفحه اصلی / مقالات علمی / آیا لیس زدن سگ نگران ‌کننده است؟ ( بررسی نشانه‌های لیسیدن سگ + روش های پیشگیری )

آیا لیس زدن سگ نگران ‌کننده است؟ ( بررسی نشانه‌های لیسیدن سگ + روش های پیشگیری )

لیس زدن سگ
  • سگ‌ها موجودات شگفت‌انگیزی هستند آن‌ها بسیار باهوش و در نشان‌دادن احساسات خود ماهر هستند. این موجودات زمانی که ناراحت‌اند یا به آن‌ها توهین شود کاملاً از چهره‌شان مشخص می‌شود! حتی زمانی که شاد باشند یا موقعی که به عشق نیاز دارند کاملاً صاحب خود را از این احساسات آگاه می‌کنند. اما نکاتی در رفتار حیوانات چهارپا وجود دارد که نیاز به توضیح اضافی دارد. حیوانات خانگی به‌خصوص سگ‌ها زبان حساسی دارند. زبان به آنها کمک می کند تا جهان را درک کنند و اطلاعات بیشتری به دست آورند؛ بنابراین، اگر حیوان خانگی به طور دوره ای بخواهد چیزی را لیس بزند، این یک فرایند شناختی طبیعی است. اما اگر سگ اجسام اطراف خود را زیاد لیس بزند، باید علت این عادت را مشخص کرد.

    نشانه‌های لیس زدن سگ

    سگ صاحبش را می لیسد چون او را دوست دارد، شخص می تواند احساسات خود را نسبت به دیگران با کلمات بیان کند. حیوانات این توانایی را ندارند. سگ ها از روش های دیگر ارتباطی استفاده می کنند پارس کردن، لمس کردن و البته لیسیدن.

    • درخواست کمک، استرس: “لیسیدن سگ” همیشه بیان احساسات مثبت نیست. در برخی موارد، این یک سیگنال واضح است که سگ به کمک شما نیاز دارد یا احساسات منفی را تجربه می کند. لیسیدن سگ ممکن است با ناله‌ای ناخواسته همراه باشد، سگ دم خود را جمع می‌کند، حرکت می‌کند، می‌خزد، سعی می‌کند به تخت صاحبش برود، بی‌قرار و پر سروصدا رفتار می‌کند. سعی کنید حیوان را آرام کنید، نوازشش کنید و به او بگویید که به او آسیب نخواهید رساند.
    • مالکیت: یکی دیگر از دلایل رایج برای توضیح اینکه چرا سگها لیس میزنند، تمایل به تصاحب کامل صاحبش است. سگ با لیسیدن صورت یا دست یک فرد علامت خاصی را می گذارد، بوی منحصر به فردی از خود به جا می گذارد و اعلام می کند که شما فقط به او تعلق دارید. اگر در همان زمان حیوان خود را بر روی پاهای خود بمالد، این نشان دهنده حسادت است. حیوان خانگی می ترسد که شخص دیگری ادعای شما را داشته باشد. علاوه بر این، این ممکن است لزوما یک حیوان خانگی دیگر نباشد به عنوان مثال نامزد، دوست، مادر و افراد دیگری نیز باشند.
    • بوی خارجی: سگ ها حس بویایی عالی دارند و تا دو میلیون بو را تشخیص می دهند. در طول روز، شخص با تعداد زیادی از چیزها و اشیا در تماس است. اگر سگ هیچ یک از رایحه های خارجی را دوست نداشته باشد، با تمام وجود سعی می کند با لیسیدن از شر آن خلاص شود.
    • حیوان خانگی می‌خواهد بازی کند: توله سگ ها و سگ های جوان حیواناتی فعال، اجتماعی، بازیگوش هستند آنها با خوشحالی دنبال توپ می دوند و با اسباب بازی ها شادی می کنند. اگر حیوان خانگی بخواهد بازی کند از هر طریق ممکن از جمله با لیسیدن، این را نشان می دهد. برای ارضای نیازهای حیوان خانگی خود، مهم است که مطمئن شوید که او اسباب بازی های مورد علاقه ای دارد که می توان آنها را لیسید.
    • سگ وقتی می‌خواهد کمک کند لیس می زند: اغلب داستان هایی در مورد حیوانات خانگی وجود دارد که علاقه بیشتری به قسمت های دردناک بدن نشان می دهند، روی آنها دراز می کشند و آنها را برای مدت طولانی لیس می زنند. حتی اگر هیچ آسیب قابل مشاهده ای در پا، بازو یا هر ناحیه دیگری وجود نداشته باشد، سگ سعی می کند با احساس درد از داخل آن را از بین ببرد.
    • سگ می‌خواهد مفید باشد: سگ ها حالت عاطفی، خلق و خوی شما را احساس می کنند، نگرانی های شما را تشخیص می دهند، همدردی و دلداری نیز می کنند. اگر صاحبش ناراحت باشد، یا اتفاق غم انگیزی اشک شما را در آورده باشد، سگ در کنار شما می نشیند و صورت شما را می بوسد و اشک شما را خشک می کند!

    سگ‌های پشمالو با ظاهر فریبنده و ویژگی‌های باوفایی، جزء انتخاب‌های محبوب محسوب می‌شوند. در پت شاپ آنلاین اورنگ پت به طور کامل به بررسی میانگین طول عمر سگ و راهکارهایی برای افزایش زمان زندگی آنها می‌پردازیم.

    آیا لیس زدن سگ برای انسان‌ ضرر دارد؟

    چرا سگها لیس میزنند

    شاید برایتان سؤال شود آیا از لیس زدن سگ انسان بیمار می شود؟ خیلی نادر است، اما بعضی وقت ها اتفاق می افتد: شما در واقع از لیسیدن سگ بیمار نمی شوید؛ یعنی این بیشتر در افرادی با سیستم ایمنی پایین اتفاق می افتد. بزاق سگ احتمالاً آسیب زیادی به پوست دست انسان وارد نمی کند، اما در صورت آسیب به سد پوستی می تواند باعث تحریک یا حتی عفونت شود. اگر بزاق روی غشاهای مخاطی شما مانند دهان شما وارد شود، در معرض بیشترین خطر قرار دارید.

    اگر سگ شما دهانش بوی بدی می‌دهد در یکی از مقالات سایت اورنگ پت درباره رفع بوی بد دهان سگ به طور کامل توضیح داده‌ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت ما مراجعه کنید.

    به همین دلیل است که والدین همیشه توصیه می کنند پس از نوازش سگ خود یا به طور کلی هر حیوان خانگی دیگری دست های خود را با صابون بشویید. سگی که صورت یا سایر اعضای بدن خود را می لیسد باید حداقل خطرات سلامتی را به همراه داشته باشد. اگر نگران هستید، اجازه ندهید سگ ها بدن شما یا جایی نزدیک زخم باز پوست را لیس بزنند.

    علت افزایش لیس زدن بیش از حد در سگ‌ها چیست؟ و روش‌های جلوگیری از آن

    • شناختن بوها و مزه ها

    سگ ها و به خصوص توله سگ ها به اندازه کودکان کنجکاو هستند. سگ‌ها نه تنها با بینی، بلکه با چشم‌ها، گوش‌ها و البته زبانشان دنیا را کشف می‌کنند. اگر سگ بوی غیرمعمول یا آن‌طور که به نظرش می رسد خوش طعم تشخیص دهد، می خواهد منبع آن را پیدا کرده و بچشد.

    راه حل: اگر یک توله سگ کوچک همه چیز را لیسید، لازم نیست تلاش خاصی برای ترک دادن این عادت او انجام دهید زیرا او به تدریج بزرگ می شود و این می گذرد. زمانی که توله سگ تمام وقت آزاد خود را صرف لیسیدن می کند، این رفتار باید متوقف شود. اما به احتمال زیاد دلیل این رفتار دیگر شناختن بو و مزه نیست.

    اگر سگ سنگ ها، دیوارها، درختان را می لیسد، از دستور «نه» استفاده می کنیم! هر سگ خانگی باید این دستورات را بداند. آموزش آنها به سگ مانند آموزش خواندن و شمارش به کودک است.

    • کسالت

    کسالت نتیجه عدم فعالیت سگ است و زمانی ظاهر می شود که سگ بی حرکت باشد و صاحب او نزدیکش باشد. به عنوان مثال، صاحبان سگ او را زیاد بیرون نمی‌برند. حیوان قادر به بیرون ریختن انرژی انباشته شده نیست و حیوان خانگی شروع به جستجوی سرگرمی می کند، مثلاً با لیسیدن زمین.

    راه حل: سگ خود را حداقل دو بار در روز به پیاده روی ببرید. پیاده روی را با ورزش و بازی های بیرون از منزل جذاب تر کنید. اگر حیوان خانگی شما مجبور است تنها بماند یا اغلب مشغول هستید، برای او اسباب بازی بخرید تا بتواند خودش را سرگرم کند.

    • تنهایی

    لیسیدن سگ

    لیسیدن سگ بعضی وقت ها به دلیل تنها بودن حیوان است و می خواهد توجه صاحبش را جلب کند یا خودش را آرام کند. مثلاً زمین را می لیسد.

    راه حل: به حیوان خانگی خود بیشتر توجه کنید، سعی کنید بیشتر و بیشتر با او باشید. در صورت امکان، او را برای مدت طولانی تنها نگذارید. هیچ دستور دیگری برای درمان تنهایی وجود ندارد. اگر به یک سفر کاری یا تعطیلات می روید، سعی کنید حیوان را به دوستان یا اقوام و یا افرادی که او می شناسد و با او آشنا هستند، بسپارید.

    • کمبود ویتامین

    این فرض وجود دارد که با احساس ناراحتی در بدن، حیوان خانگی به طور غریزی شروع به جستجوی راه هایی برای پر کردن عناصر از دست رفته می کند. برای این کار زمین و سیمان را لیس می زند!

    برخی از کارشناسان معتقدند لیس زدن سطوح سیمانی ممکن است به دلیل کمبود کلسیم در بدن سگ باشد. علاوه بر این، کلسیم بخشی از رنگ سفید گچی است که توله سگ ها عاشق لیسیدن آن هستند. اگر سگی فقط سطوح سنگی را در فضای باز لیس بزند، به احتمال زیاد به دلیل کمبود ویتامین نیست، بلکه به دلیل بوهای جذاب با طبیعت ناآشنا است.

    راه حل: اگر دلیل لیسیدن همه چیز کمبود ویتامین است، باید در رژیم غذایی حیوان خانگی خود تجدید نظر کنید. غذا باید کامل و متعادل باشد. هنگامی که به سگ خود غذای طبیعی می دهید، باید به سازگاری غذاها دقت کنید و خود با چربی ها، پروتئین ها، کربوهیدرات ها و ویتامین ها غذا را متعادل کنید. سخت است، اما غیرممکن نیست. بهتر است پس از مشورت با دامپزشک، نسبت به خرید مولتی ویتامین سگ اقدام کنید.

    • فشار

    لیسیدن وسواسی و مداوم نشانه استرس حیوان است. سگ ها هنگام استرس بیشتر زمین را می لیسند! استرس می تواند ناشی از هر چیزی باشد، به ویژه با نقل مکان به یک آپارتمان جدید، طلاق، یا داشتن فرزند یا حیوان خانگی دیگر. اگر به سگی بدون دلیل فریاد بکشید یا سرزنشش کنید، این نیز باعث افزایش لیسیدن سگ می شود. اگر علت لیسیدن سگ استرس باشد، تنها یک راه وجود دارد، صبور باشید و علت استرس را از بین ببرید. سگ باید به یک خانه جدید، یک کودک یا یک حیوان خانگی جدید عادت کند.

    • جستجوی غذا و طعم

    یک سگ می تواند حتی اشیا خاصی را لیس بزند به عنوان مثال: کف آشپزخانه زیر میز، فرش، مبل.

    راه حل: غذا را زمین نریزید یا جایی که لازم نیست به او کمتر غذا دهید.

    • بیماری

    این جدی ترین دلیل لیسیدن اجسام است. تعدادی از بیماری ها وجود دارد که می توانند نشان دهنده این واقعیت باشد که سگ شروع به لیسیدن برخی از اشیا می کند. این اغلب به دلیل مشکلات در عملکرد معده (گاستریت، زخم، دیس باکتریوز، کرم ها و غیره) است و حیوانات خانگی این کار را انجام می دهند تا حالت تهوع و سایر احساسات ناخوشایند را که این بیماری به آنها می دهد، کمترکنند.

    راه حل: اگر رفتار سگ خانگی شما عجیب به نظر می رسد و او همچنان به لیسیدن همه چیز ادامه می دهد او را نزد دامپزشک ببرید و حتما تا زمان بهبودی کامل از غذای درمانی سگ استفاده نمایید.

    آیا لیس زدن سگ نگران ‌کننده است؟

    باید به یاد داشته باشید: «باکتری ها از طریق لیسیدن سگ ها قابل انتقال هستند، بنابراین این رفتار کاملاً ایمن نیست»! بزاق سگ حاوی باکتری هایی به نام کاپنوسیتوفاژها در دهان او است که در موارد بسیار نادر می تواند باعث عفونت در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف شود.

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    برای دریافت کد تایید، شماره زیر را با موبایل خود به صورت کاملاً رایگان شماره گیری کنید"
    تا لحظاتی دیگر برای اعلام کد تایید با شما تماس خواهیم گرفت
    ارسال مجدد کد تا دیگر

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد