صفحه اصلی / مقالات علمی / غذاهای ممنوعه برای سگ شیتزو چیست؟ + روش محاسبه مقدار غذای سگ شیتزو

غذاهای ممنوعه برای سگ شیتزو چیست؟ + روش محاسبه مقدار غذای سگ شیتزو

لیست غذاهای ممنوعه برای شیتزو
  • سگ‌ها موجوداتی دلنشین و دوست داشتنی هستند و بعضی از مردم از نگهداری آنها لذت می‌برند. اما نگهداری از این موجودات دوست‌داشتنی آنچنان هم که به نظر می‌رسد ساده نیست. اگر اصول مراقبت از سگ‌ها به طور صحیح رعایت نشود، ممکن است که سگ شما آسیب دیده و این آسیب حتی می‌تواند به مرگ او منجر شود.

    یکی از اصولی‌ترین موارد که در رابطه با نگه‌داری از سگ‌ها بسیار مهم است، تغذیه سگ شما است و طبق نژاد آن متفاوت خواهد بود. رژیم غذایی مورد استفاده برای سگ‌ها تاثیر بسیار زیادی با میزان سلامتی و طول عمر آن‌ها دارد.

    در این مطلب انواع غذای سگ شیتزو را در سنین مختلف، نکات تنظیم رژیم غذایی آنها و همچنین شروط استفاده از غذاهای متفاوت را برای سگ‌های شیتزو، بررسی خواهیم کرد.

    غذای سگ شیتزو چیست؟

    سگ شیتزو تریر یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین سگ‌های خانگی است. این موجود دوست داشتنی چشمانی گرد، درشت و براق دارد. این سگ یک نژاد ترکیب شده از نژادهای شیتزو و کراس است؛ در واقع حاصل از جفت گیری سگ شیتزو با نژاد تریر است.

    می‌‌توان از سگ شیتزو به دلیل داشتن جثه کوچک، به راحتی در آپارتمان‌ها نگه‌داری نمود و همین موضوع باعث شده که علاقه‌مندان نگه‌داری از سگ‌ها، توجه و علاقه بسیاری به سگ شیتزو داشته باشند.

     

     

    مقدار غذای سگ شیتزو تریر به دلیل متابولیسم یا همان سوخت و ساز بالای بدن او، در طول روز زیاد است و آنها به حجم بالایی از غذا نیاز دارند. اما باید توجه داشت که در صورت دادن غذای بیش از حد نیاز به این سگ‌ها، آن‌ها می‌توانند با سرعت بسیار بالایی دچار اضافه وزن یا چاقی شوند؛ اضافه وزن نیز به راحتی می‌تواند سلامت سگ شما را به خطر بیندازد و مشکلاتی برای آن ایجاد کند.

    در مجموع برنامه غذای سگ شیتزو تریر باید به نحوی تنظیم شود که به مقدار کامل، پروتئین‌های مورد نیاز آنها را تامین کند. علاوه‌بر تامین پروتئین‌ها، باید به مواد معدنی مورد نیاز بدن او نیز توجه شود؛ همچنین این برنامه نباید باعث اضافه وزن و چاقی سگ شما بشود.

    در کنار خرید غذا ممکن است به دنبال تهیه وسایل مورد نیاز سگ هم باشید، در این صورت پت شاپ آنلاین اورنگ پت می‌تواند پاسخ نیاز شما عزیزان را بدهد تا با بهترین قیمت اقلام مورد نظر را سفارش دهید.

    لیست غذاهای ممنوعه برای شیتزو

     

    لیست غذاهای ممنوعه برای سگ شیتزو

    اگر از سگ‌های نگهداری می‌کنید باید درنظر داشته باشید که بسیاری از غذاهایی که برای انسان‌ها مفید و مناسب هستند، برای این موجودات مضر و خطرناک بوده و حتی گاهی ممکن باعث مرگ آنها شوند.

    به همین سبب باید نسبت به سگ خود مسئولیت پذیر باشید و برای آن برنامه غذایی مناسبی درنظر بگیرید و با توجه به این برنامه، تغذیه سگ خود را فراهم کنید. در ادامه مطالب تعدادی از مهم‌ترین موارد ممنوعه لیست غذای سگ شیتزو را بررسی خواهیم کرد.

    • سیر و پیاز: سیر و پیاز به هر شکلی که باشند اعم از پخته، پودر شده و خام آن برای سگ ها ممنوع و بسیار خطرناک است. به همین سبب نباید هیچ وقت به سگ خود سیر و پیاز بدهید. حتی مصرف مقدار جزئی از آنها می‌تواند باعث مسمومیت در سگ شما بشود.
    • قهوه و چای: مصرف چای و قهوه برای سگ‌ها از جمله سگ‌های شیتزو، بسیار مضر است و حتی می‌تواند منجر به مرگ این موجودات دوست داشتنی بشود. همچنین سایر مواد کافئین‌دار مانند شکلات‌ها، کاکائو، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز برای سگ‌ها مضر است و نباید استفاده شوند. حتی داروهایی که حاوی مواد کافئین‌دار هستند نیز، برای سگ‌ها بسیار مضر و ممنوع است.
    • شیر و سایر لبنیات: تا حد امکان بایستی از دادن شیر و لبنیات به سگ‌ها جلوگیری شود؛ زیرا محصولات لبنیاتی برای سگ‌ها مشکلات گوارشی متفاوتی از جمله اسهال ایجاد می‌کنند و حتی می‌توانند منجر به وجود آلرژی در این حیوانات شوند. بجای این موارد شما می توانید با خرید تشویقی سگ تنوع غذایی برای آنها ایجاد کنید.
    • انگور و کشمش: انگور و کشمش برای سگ‌ها از غذاهای ممنوعه به شمار می‌روند چراکه برای عملکرد کلیه آنها بسیار مضر و خطرناک است؛ حتی مقدار کمی از آنها نیز می‌تواند باعث ایجاد بیماری سگ شما بشود. به همین سبب نباید به هیچ وجه سگ شما از انگور و کشمش تغذیه کند.
    • شکلات: شکلات برای حیوانات از جمله سگ‌ها مضر و خطرناک است و جز مهم‌ترین غذاهای ممنوعه آنها به شمار می‌رود. همچنین اکثر افرادی که از سگ‌ها نگهداری می‌کنند، درنظر دارند که نباید به سگ خود شکلات بدهند. چراکه شکلات‌ سبب مشکلاتی همچون اسهال، استفراغ، مشکلات قلبی و تشنج برای سگ‌ها می‌شود و حتی می‌تواند باعث مرگ در این حیوانات باشد.
    • الکل: اگر از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنید، باید آنها را دور از دسترس سگ خود نگهداری کنید. اثر الکل پس از مصرف آن بر مغز و کبد سگ‌ها، مانند اثر مشابه آن در انسان‎‌ها است. حتی مقدار جزئی از مصرف الکل نیز می‌تواند باعث آسیب در سلامت سگ‌ها ‌شود. مصرف الکل در سگ‌ها مشکلاتی مانند استفراغ، اسهال، مشکلات تنفسی و حرکتی ایجاد می‌کند و حتی منجر به مرگ آنها نیز می‌شود.
    • تخم مرغ خام: به هیچ عنوان نباید تخم مرغ خام به سگ خود بدهید. کارشناسان و دامپزشکان بیان کرده‌اند که مصرف تخم مرغ خام توسط سگ‌ها باعث مسمومیت غذایی و اسهال در این موجودات خواهد شد.
    • ماهی و گوشت خام: مصرف ماهی و گوشت خام توسط سگ‌ها باعث ایجاد مسمومیت باکتریایی در این حیوانات خواهد شد. همچنین در برخی از ماهی‌‌ها انگل‌هایی موجود است که اگر توسط سگ‌ها استفاده شود، به احتمال زیاد سگ شما به بیماری ماهی مبتلا خواهد شد. پزشکان نیز بیان کرده‌اند که باید گوشت و ماهی در ابتدا به خوبی آب پز شوند تا انگل‌های موجود آنها از بین برود.

     

     

    غذای سگ شیتزو در سنین مختلف

    سگ‌های شیتزو در سنین مختلف به تغذیه متفاوتی نیاز دارند. اگر می‌خواهید یک ‌سگ سالم، قوی و با طول عمر بالا داشته باشید، باید آگاه باشید که نمی‌توان به همه توله‌سگ‌ها در سنین مختلف به یک شکل تغذیه داد. یکی از غذاهایی که می توانید برای این سگ تهیه کنید، غذای خشک سگ ht است. غذای سگ‌های شیتزو در سنین متفاوت، برنامه غذایی مخصوص خود را دارند که در ادامه مطالب آن را بررسی خواهیم نمود.

     

    غذای سگ شیتزو یک ماهه

    توله سگ‌های شیتزو در یک ماهگی تا 2 ماهگی باید فقط از شیر مادر تغذیه کنند. اگر غیر از این باشد، توله سگ‌های شیتزو در آینده سیستم ایمنی ضعیفی خواهند داشت. به همین سبب نمی‌توان این توله‌ها را حداقل تا قبل از 4 هفته یا 8 هفته خریداری کرد.

    اما اگر به هر دلیلی مجبور به نگهداری از توله‌ سگ شیتزو زیر دوماهه هستید، بایستی این نوزادان فقط با کمک شیر خشک مخصوص توله‌سگ و غذای خشک تغذیه شوند. اگر توله‌سگ‌های زیر دوماهه شیتزو با شیر گاو یا حتی شیر بز تغذیه شوند، آسیب بسیار جدی می‌تواند به این نوزادان وارد شود.

     

    غذای توله سگ دو ماهه شیتزو

    بدن توله‌سگ‌های شیتزو دو ماهه متابولیسم یا همان سوخت و ساز بسیار بالایی دارد؛ همچنین به سرعت می‌توانند دچار هایپوگلایسمی شوند. به همین سبب بهتر است در این تایم توله‌سگ‌های خود را برای تغذیه آزاد بگذارید تا بتوانند به مقدار دلخواه خود، در زمان گرسنگی غذا بخورند. همچنین در این مدت، توله‌سگ شیتزو شما باید همیشه به مقدار کافی آب تازه و خنک دسترسی داشته باشد.

     

    غذای سگ شیتزو سه ماهه

    به علت وجود استعداد چاقی زیاد در توله‌سگ‌های شیتزو، بهتر است که تعداد وعده‌های غذایی آن‌ها از سنین ۳ تا ۴ ماهگی به بعد، به 3 وعده در روز کاهش یابد. دقت داشته باشید که کاهش مقدار غذا سگ‌ها نباید یک باره انجام شود، بایستی غذای توله‌سگ خود را به آرامی کم کنید و این امر باید به شکلی باشد که سگ شما راحت‌تر بتواند به آن عادت کند. توله سگ‌های درحال رشد بایستی که حتما با غذای مخصوص برای توله‌سگ‌ها تغذیه شوند؛ چراکه غذای سگ‌های بالغ انرژی موردنیاز برای بدن آن‌ها را در این سن، فراهم نخواهد کرد.

     

    مقدار غذای سگ شیتزو چقدر است؟

    تغذیه سگ‌های کوچکی مانند شیتزو بسیار مهم است، شما به عنوان صاحب آن باید بدانید که سگ شما روزانه به چه مقدار غذا نیاز دارد. این موضوع به شما کمک خواهد کرد که رژیم غذایی صحیحی برای آنها درنظر بگیرید.

    سگ‌های شیتزو دارای استعداد چاقی هستند و زیاد غذا دادن به آنها باعث اضافه وزن خواهد شد؛ از طرفی غذای کم نیز ممکن است باعث ضعف بدنی آنها بشود.

    سگ‌های شیتزو به‌طور متوسط ​​به 1 تا 1.5 فنجان غذا در طول روز نیاز دارند. اما این مقدار غذا نیز تحت تأثیر موارد بسیاری است.

    اورنگ پت محصولاتی مانند غذا، وسایل برای سگ را با قبمت مناسب به فروش می‌رساند، برای تهیه و اطلاع از قیمت غذای سگ  می‌توانید از سایت اورنگ پت اقدام نمایید.

    عوامل موثر بر مقدار غذای سگ شیتزو

    برای تعیین لیست غذای سگ شیتزو باید به مواردی همچون وزن سگ، سطح فعالیت آن، نوع غذا، سن و… دقت کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین موارد موثر در مقدار غذای سگ شیتزو و تعیین رژیم غذایی آن را بررسی خواهیم کرد.

    • سالخوردگی سگ: اگر سگ شیتزو شما سالخورده باشد، به مقدار غذا یا کالری کمتری نیاز دارد. سگ‌های بالغ به طور معمول به حدود 70 کالری به ازای هر کیلو از وزن بدن خود نیاز دارند، اما یک سگ سالخورده حدود 60 کالری به ازای هرکیلو از وزن خود نیاز دارد.
      از طرفی سگ‌های مسن به اندازه سگ‌های جوان‌ فعالیت ندارند متابولیسم بدن آن‌ها کمی کندتر است.
    • اضافه وزن: اگر سگ شیتزو شما دارای اضافه وزن است، باید این مورد را در برنامه غذایی روزانه‌اش در نظر بگیرید. مصرف غذای بیشتر باعث چاقی بیشتر او می‌شود و می‌تواند در بلند مدت سلامتی سگ شما را به خطر بیندازد.
    • کمبود وزن: اگر سگ شما دچار کمبود وزن است، باید در رژیم غذایی او تغییراتی ایجاد شود. البته ممکن است این تغییرات فراتر از نیاز روزانه آن باشد. در این حالت مقدار غذای مصرفی سگ شیتزو باید حدود 20 درصد بالاتر از مقدار متوسط آن باشد.
    • بیماری‌های خاص: اگر سگ شیتزو شما مشکلات خاصی دارد، ممکن است برنامه غذایی آن نیازمند غذاهای متفاوت‌تری باشد، یا حتی ممکن است مقدار غذا یا زمان خوردن آن تغییر کند.
    • حساسیت‌های غذایی: سگ شما ممکن است که آلرژی غذایی خاصی داشته باشد، این موضوع نیز می‌تواند رژیم غذایی او را محدود کند. در چنین مواردی باید که این غذاها را شناسایی کرده و جایگزین‌های مناسبی برای آنها در نظر بگیرید که بتواند نیاز‌های غذایی سگ شما را برطرف کند.

    غذای سگ شیتزو چیست؟

    روش محاسبه مقدار غذای سگ شیتزو

    اولین کار برای تعیین مقدار غذای سگ شیتزو، اندازه‌گیری دقیق وزن آن است. وزن سگ‌های شیتزو به طور متوسط ​​حدود 4.5 تا 7 کیلوگرم است. اگر وزن سگ خود را نمی‌دانید می‌توانید به کلینیک‌های دامپزشکی مراجعه کرده و وزن دقیق آن را محاسبه کنید.

    اگر که در خانه ترازو خانگی دارید، می‌توانید به راحتی سگ خود را وزن کنید. با آگاهی از وزن دقیق سگ خود، می‌دانید که باید چه مقدار غذا را به صورت روزانه به سگ خود بدهید.

    اگر سگ شما، توله یا نوزاد است و هنوز بالغ نشده، به ازای هر یک کیلوگرم از وزن بدن خود، به حدود 60 گرم غذا نیاز دارد. توله‌ها نسبت به سگ‌های بالغ باید غذای بیشتری مصرف کنند، چراکه هنوز در حال رشد بوده و سطح فعالیت بالاتری نیز دارند.

    سگ‌های بالغ نیز به ازای هر یک کیلوگرم از وزن بدن خود، به حدود 30 گرم غذا نیاز دارند. برای مثال اگر سگ شما بالغ است و وزن بدنش حدود 7 کیلوگرم است، تقریبا به 240 گرم غذا نیاز دارد.

     

    نکات مهم برای تغذیه سگ شیتزو

    1. بهتر است که از یک ظرف اب و غذای سگ باکیفیت برای سرو غذای توله سگ شیتزو خود استفاده کنید و سعی کنید بعد از هر بار غذا دادن به آن، ظرف غذا را بشویید تا آلوده نشود.
    2. مطمئن شوید که سگ شما فقط در زمان‌های خاصی غذا می‌خورد.
    3. نباید غذا به طور مداوم در دسترس سگ شما قرار بگیرد؛ اگر سگ شما در تمام طول روز به غذا دسترسی داشته باشد، دچار اضافه وزن و چاقی خواهد شد.
    4. سگ بالغ شیتزو باید در طول روز دوبار غذا بخورد. توله سگ شیتزو نیز باید تا حدود 6 ماهگی، 4 بار در طول روز غذا بخورد. برای این کار بایستی مقدار غذا روزانه سگ خود را بر تعداد دفعات تغذیه آن تقسیم کنید تا بدانید که در هر وعده غذایی باید چه مقدار غذا در ظرف سگ خود قرار دهید.
    5. بهتر است که همیشه از یک پیمانه مدرج برای اندازه‌گیری میزان دقیق مواد غذایی سگ خود استفاده کنید تا مطمئن شوید مقدار غذای مورد استفاده سگ شما به اندازه باشد.

     

    نتیجه گیری (پایان)

    در این مطلب نکات مهمی را در رابطه با غذای سگ شیتزو بررسی کردیم. همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین موارد در مراقبت از سگ‌های شیتزو، تغذیه آنها است که در حفظ سلامتی آن‌ها تاثیر بسزایی دارد. غذای مناسب برای سگ شیتزو می‌تواند به صورت غذای خانگی یا غذاهای تجاری باشد؛ این غذاها باید بتوانند انرژی و مواد غذایی مورد نیاز بدن سگ شما را تامین کرده و همچنین باعث چاقی آن شما نشوند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    برای دریافت کد تایید، شماره زیر را با موبایل خود به صورت کاملاً رایگان شماره گیری کنید"
    تا لحظاتی دیگر برای اعلام کد تایید با شما تماس خواهیم گرفت
    ارسال مجدد کد تا دیگر

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد