صفحه اصلی / مقالات علمی / علت استفراغ گربه ها😺

علت استفراغ گربه ها😺

استفراغ گربه ها
  • علت استفراغ گربه ها

    مقدمه

    در نگاه اول، استفراغ در گربه ها می تواند نشانگر اختلال در دستگاه گوارش آن ها باشد. اما از دیدگاه علمی، میتواند نشان دهنده بسیاری از بیماری ها و مشکلات باشد.

    استفراغ به خودی خود نشان دهنده بیماری خطرناکی نیست، زیرا گربه ها معمولا گلوله های مویی را، که به دلیل لیسیدن خود، در در دستگاه گوارش آن ها جمع شده است را از طریق استفراغ دفع می کنند .

    اما اگر تعداد دفعات استفراغ گربه شما بیشتر از یک بار در ماه شود، باید این موضوع را با دام پزشک خود در میان بگذارید و اقدامات لازم را انجام دهید.

    علت استفراغ گربه ها😺

    اگر استفراغ طبیعی است پس چرا باید مراقب باشیم؟

    همان طور که گفته شد، استفراغ کردن گربه ها در صورتی که از تعداد معمول بیش تر نشود، موجب نگرانی نیست. استفراغ معمولا بعد از دو الی سه روز به خودی خود و با کمک رژیم غذایی و راهنمایی دام پزشک برطرف می شود.

    اگر نشانه های استفراغ بیش تر از دو روز ادامه پیدا کردند و نشانه ای از بهبود یافتن در آن ها دیده نشود، میتوانند نشان دهنده  عفونت باکتریایی، ویروسی،  سرطان و حتی التهاب روده باشند.در صورت رفع نشدن این نشانه ها، مشکلات جدی تری می تواند برای گربه شما به وجود بیاید و در نهایت منجر به مرگ او شود .

    تشخیص علائم استفراغ

    از نشانه های قبل استفراغ می توان به حالت تهوع، استرس و بی قراری اشاره کرد. شما با دیدن این نشانه ها، می توانید متوجه شوید که گربه شما به زودی قرار است استفراغ کند.

    نشانه های دیگری که شما را از استفراغ گربه خود باخبر می کنند، لیس زدن مداوم لب ها، ترشح بیش از حد بزاق دهان و بلعیدن مجدد آن می باشند. شما با دیدن این علائم، می توانید متوجه بشوید که گربه شما در حال استفراغ است.

    استفراغ کردن، مکانیزمی دفاعی است که بدن گربه شما را مقابل سموم شیمیایی بلعیده شده توسط گربه، گیاهانی که سلامت گربه راتهدید می کنند و گاها اجسام خارجی که توسط گربه شما بلعیده شده است، محافظت می کند. استفراغ معمولا با دفع کف و آب دهان همراه است.

    قبل از استفراغ، عضلات شکمی گربه منقبض می شوند و مایعات داخل معده را به بیرون منتقل میکنند.

    گاها ممکن است سرفه کردن گربه خود را، با استفراغ اشتباه بگیرید. برای رفع این ابهام، می توانید فیلمی از گربه خود تهیه کرده و آن را به دام پزشک خود نشان دهید.

    درمان استفراغ حاد چیست؟

    در مرحله اول باید مشخص شود که علت استفراغ گربه شما چیست.

    با مراجعه به دام پزشک و انجام آزمایش های مخصوص دستگاه گوارش، علت استفراغ گربه شما مشخص میشود.اگر علت استفراغ مکرر گربه شما مربوط به بیماری خطرناک و خاصی نباشد، دامپزشک معمولا رژیم غذایی مناسبی را برای گربه شما تجویز می کند که استفراغ های مکرر او بهبود یابد.

    مهم ترین نکته برای رعایت این رژیم غذایی انتخاب غذایی مناسب و با کیفیت است.معمولا دامپزشکان غذایی زود هضم را برای گربه شما تجویز می کنند که دستگاه گوارش او به راحتی و با کم ترین زحمت بتواند آن غذا را، تجزیه کند.

    درمان دیگری که برای دستگاه گوارش گربه ها توصیه می شود، استفاده از خمیر مالت است.استفاده از خمیر مالت مخصوص تقویت دستگاه گوارش گربه ها، می تواند از بروز استفراغ مکرر در گربه شما جلو گیری کند و همچنین در صورتی که او به این مشکل دچار شده است، آن مشکل را برطرف کند.

    بهترین مالت های ایرانی و خارجی در فروشگاه آنلاین اورنگ پت موجود می باشد، شما می توانید انواع مالت های با کیفیت ایرانی مانند مالت رداسپرینگ یا یکی از برند های معتبر خارجی مانند مالت جیم کت را تهیه کرده و در رژیم غذایی گربه خود بگنجانید تا استفراغ ناشی از گلوله مو، ضعیفی دستگاه گوارش و یا دیگر مشکلاتی که گربه شما در هضم غذا دارد درمان شود.

    در موارد دیگر که معده گربه شما ممکن است به هر دلیلی حساس شده باشد، پیشنهاد ما تهیه غذا و مکمل های مناسب معده حساس می باشد.

    غذا ها و مکمل هایی که برای دستگاه گوارش مفید هستند:

    غذای مناسب گربه هایی با معده حساس یا Digestive از برند رویال کنین

    غذای خشک گربه رویال کنین مدل Digestive care بسته 400 گرمی

     

    خمیر مخصوص دستگاه گوارش حساس جیم کت :

    خمیر سلامت دستگاه گوارش گربه GimCat مدل Gastrointentinal

    کنسرو مخصوص سلامت و مراقبت از دستگاه گوارش دکتر کلادرز :

    کنسرو گربه دکتر کلادرز مخصوص دستگاه گوارش

     

    در لیست بالا برخی از غذا هایی که برای دستگاه گوارش گربه مفید هستند ذکر شد، شما می توانید در وبسایت اورنگ پت محصولاتی کامل تر و مناسب شرایط مخصوص گربه خود را بیابید.

    سخن آخر

    نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که، برای جلوگیری از کم آبی بدن گربه، آب همیشه باید در دسترس او باشد و هرگز ظرف آب او خالی نماند، با هربار استفراغ مقدار زیادی مایعات از بدن گربه خارج می شود و او باید بتواند با نوشیدن مقدار زیادی آب، این کمبود مایعات را برطرف کند.

    اگر استفراغ شدید تر شد یا بهبود نیافت ممکن است مشکل جدی تری مانند بیماری کلیوی یا کبدی وجود داشته باشد و گربه شما باید سریعا برای درمان های جدی تری بستری شود. ممکن است برای رفع  کم آبی بدن گربه و اصلاح هرگونه عدم تعادل در میزان مواد معدنی، مایعات در قالب سرم به گربه شما تزریق شوند که اصطلاحا به آن مایع درمانی تزریقی می گویند.

    منبع:www.vet.cornell.edu

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    برای دریافت کد تایید، شماره زیر را با موبایل خود به صورت کاملاً رایگان شماره گیری کنید"
    تا لحظاتی دیگر برای اعلام کد تایید با شما تماس خواهیم گرفت
    ارسال مجدد کد تا دیگر

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد