صفحه اصلی / مقالات علمی / راز طول عمر سگ چیست؟ (بررسی نژادهایی که بیشترین عمر را دارند)

راز طول عمر سگ چیست؟ (بررسی نژادهایی که بیشترین عمر را دارند)

عمر سگ
  • افراد در زمان خریداری سگ‌های خانگی به متوسط طول عمر آن اهمیت می‌دهند. این حیوان خانگی پشمالو بسیار موجود دوست داشتنی و باوفایی می‌باشد که به شکل های مختلف به صاحب خود، ابراز احساسات می کند. در این مطلب متوسط طول عمر تمام نژادهای سگ و راه های افزایش عمر آنها به طور کامل توضیح داده می‌شود.

    متوسط عمر سگ ها چقدر است؟

    در نژادهای مختلف سگ‌ها، عوامل وراثتی و فاکتورهای فراوانی بر میزان طول عمر آنها تاثیر می‌گذارد. این موجودات بی‌نظیر اگر تحت مراقبت‌های لازم باشند، عمر بیشتری خواهند داشت. به طور کلی متوسط عمر تمام نژادهای سگ در بازه ۱۰ الی ۱۳ سال می‌باشد.

    نژاد سگ، میزان عمر حیوان را مشخص خواهد کرد. معمولا سگ هایی با نژاد کوچک تر در مقایسه با سایر سگ ها، بیشتر عمر می کنند. در جدول زیر نژاد تمامی سگ ها به همراه متوسط طول عمر آنها به دقت بیان شده است.

     

    نژاد سگ

    متوسط طول عمر

    شیتزو11_14 سال
    ژرمن شپرد10_12 سال
    هاسکی سیبری11_13 سال
    چی‏واوا14_18 سال
    بلاند هاند10_12 سال
    گریت دین7_10 سال
    اسکیموی آمریکایی12_14 سال
    اسپانیل شاهزاده چارلز شوالیه9_14 سال
    بولداگ فرانسوی9_11 سال
    باست هوند11_14 سال
    اسپانیل تبتی14
    پیت بول12_14 سال
    پاگ12_15 سال
    بدلینگتون تریر12_14 سال
    تازی افغان12_14 سال
    سگ آبی پرتغالی10_14 سال
    بیچون فرایز12_15 سال
    چاینیز کِرِستد12_15 سال
    مالتز12_14 سال
    پودل12_15 سال
    چاو چاو8_12 سال
    تازی پلات10_12 سال
    سگ کوموندور12_14 سال
    دوبرمن پینچر12_15 سال
    سگ کوهستانی برنس6_8 سال
    بول ماستیف10_14 سال
    بُردِر کُلی10_14 سال
    شیبا اینو12_14 سال
    وایمارانر10_14 سال
    ویزلا10_14 سال
    شپرد استرالیایی12_15 سال
    جک راسل تریر13 سال
    باکسر8_10 سال
    لابرادور رتریور10_12 سال
    آکیتا10_13
    گلدن رتریور10_13
    پیکینیز12_15 سال
    روتوایلر8_11 سال
    پامرانین12_16 سال

    طول عمر سگ

    فاکتورهای موثر در طول عمر سگ ها

    برای اینکه سگ دچار سرطان نشود می‌توانید او را عقیم نمایید، در این صورت بیماری‌های تناسلی هم به سراغ حیوان خانگی شما نخواهد آمد. تغذیه با کیفیت و مناسب عمر سگ شما را طولانی‌تر می‌کند. چاقی و اضافه وزن در سگ، سلامتی او را تهدید کرده و موجب مرگ سریعتر او خواهد شد.

    حتماً به برنامه واکسیناسیون سگ خانگی خود اهمیت بدهید و به طور مرتب در هر ماه واکسن‌های مناسب او را تزریق کنید. به وضعیت جسمانی و روحی سگ خود اهمیت داده و در صورت بروز هرگونه نشانه غیر طبیعی، اورا به دامپزشک نشان دهید. مواظب دندان‌های سگ باشید، پوسیدگی و عفونت آنها سبب بیماری قلبی در حیوان خانگی شده و برای سلامتی او بسیار خطرناک است.

    ژنتیک و نوع نژاد دو عامل تاثیرگذار بر میزان طول عمر سگ‌ها هستند. اما صاحبان آنها با مراقبت‌های صحیح و تغذیه سالم سگ خانگی خود، می‌توانند موجب افزایش عمر آن شوند. زمانی که سبک زندگی سگ خانگی شما مناسب و سالم باشد، مسلما نسبت به سایر سگ ها عمر بیشتری خواهد داشت. تعدادی از فاکتورها و روش‌هایی که سبب می شوند سگ شما از عمر بیشتری برخوردار شود، عبارتند از:

    1- مراقبت‌ها و معاینات منظم توسط دامپزشک

    از زمانی که سگ متولد می‌شود تا حدود سن چهار ماهگی باید هر چهار هفته برای واکسیناسیون و انجام معاینات او، به دامپزشک مراجعه شود.

    2- عقیم کردن سگ

    اگر صاحبین سگ اقدام به نابارور کردن حیوان یا عقیم کردن او کنند، سگ آنها هرگز به بیماری های متعدد دستگاه تناسلی مبتلا نشده و طول عمر او حدود یک الی سه سال بیشتر خواهد شد.

    3- رعایت مراقبت‌های لازم برای بهداشت دندان و دهان سگ

    اگر از همان ابتدا سگ خود را به مسواک زدن عادت داده و از سنین پایین به طور منظم دندان‌های او را مسواک بزنید هرگز به عفونت دندان و لثه دچار نشده و عمر بیشتری خواهد کرد. در صورتی که دندان‌ها و لثه های سگ دچار عفونت شوند، باکتری‌ها و میکروب‌های مضر وارد سیستم گردش خون حیوان خواهند شد، به این منظور پیشنهاد ما استفاده از محصولات مسواک و خمیر دندان سگ است تا بتوانید به بهداشت سگ‌تان رسیدگی داشته باشید.

    4- ابراز احساسات و عشق فراوان به سگ

    برای اینکه سگ خانگی شما عمر بیشتری کرده و سیستم ایمنی بدن او همواره تقویت شود، بسیار به حیوان خانگی خود محبت کنید. با محبت به سگ خانگی خود تمام اضطرابها، استرس‌ها و ترس‌های او را کاهش داده و در نتیجه هورمون استرس در بدن سگ ترشح نمی‌شود و سگ عمر بیشتری می کند.

    بعضی از افراد تصور می‌کنند که اگر به سگ خانگی خود برای محبت بیشتر، غذای فراوان تری بدهند برای حیوان بسیار مفید است. این تصور غلط بوده و شما با غذا دادن افراطی به سگ موجب چاقی و بیمار کردن او می‌شوید. در واقع اگر سگ بیش از اندازه غذا بخورد به بیماری‌های قلبی مبتلا شده و زندگی او به خطر می‌افتد. شما با خرید غذای سگ رویال کنین می توانید مانع از افزایش بی رویه وزن سگ خود بشوید زیرا در این غذا پروتئین های با هضم آسان و پروبیوتیک و فیبر به کنترل وزن حیوان شما کمک می کند.

    5- تامین مواد مغذی بدن سگ
    طول عمر سگ به رژیم غذایی او بسیار وابسته می باشد. حتماً از مواد غذایی سالم و کاملاً مغذی مثل غذای خشک سگ در رژیم سگ خانگی خود استفاده کنید تا سالم باقی مانده و چاق نشود. تغذیه بر عمر سگ در هر نژادی تاثیر مستقیم دارد. برای تامین مواد مغذی سگ می توانید از مولتی ویتامین تاپ تن سگ استفاده نمایید.

    همچنین می‌توانید برای بیشتر شدن طول عمر سگ خود، اقداماتی را انجام بدهید که عبارتند از:

    • به چکاب ماهیانه سگ اهمیت بدهید و هرماه به طور منظم به دامپزشک متخصص و ماهر در این زمینه مراجعه کنید.
    • بازی فکری با سگ می تواند ذهن او را فعال کرده و سبب پویایی حیوان شود.
    • تمیز بودن دهان و دندان‌های سگ را در اولویت بررسی قرار داده و حتما برای حیوان خمیر دندان مخصوص و مسواک مناسبی خریداری کنید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رفع بوی بد دهان توله سگ مقالات اورنگ پت را مطالعه بفرمایید.
    • به میزان تحرک سگ، برنامه غذایی، ورزش روزانه و وزن او توجه ویژه داشته باشید تا سالم مانده و بیشتر زنده بماند.

    بیشترین طول عمر سگ

    چه نژاد سگی بیشترین طول عمر را دارا است؟

    در واقع باید گفت عمر تمامی سگ های دنیا یکسان نبوده و هر کدام از این حیوانات در نژادهای گوناگون، عمر متفاوتی دارند. تغذیه سگ و سبک زندگی تاثیر زیادی در طول عمر او دارد. به طور کلی سگ های نژاد کوچک تر نسبت به نژاد بزرگ تر، بیشتر زنده می مانند.

    • سگ نژاد یورکشایر تریر

    بعضی از نژادهای سگ نسبت به بقیه سگ‌ها عمر طولانی‌تری دارند. سگ یورکشایر تقریباً تا 16 سالگی عمر می کند، اینه سگ از موش صحرایی تغذیه کرده و برای نگهداری در خانه بسیار مناسب بوده و جزو نژادهای پرطرفدار و محبوب می‌باشد. یورکشایرهای بزرگ جثه در مقایسه با نژاد کوچک خود، کمتر عمر می‌کنند.

    • سگ نژاد پودل‌ Poodle

    سگ عروسکی پودل با موهای فرفری تقریباً ۱۲ الی ۱۴ سال عمر خواهد کرد و بعضی از آنها با اندازه بزرگتر تا حداکثر ۱۵ سال زنده می‌مانند.

    • سگ نژاد مالتیز Maltese

    یکی دیگر از نژادهای سگ با طول عمر تقریبی ۱۲ الی ۱۴ سال، سگ نژاد مالتیز می‌باشد که از زمان مصر باستان محبوبیت زیادی در میان یونانی ها و رومی ها داشته است. افراد زیادی به خاطر موهای ابریشمی و زیبای سگ مالتیز به نگهداری این حیوان علاقمند هستند.

    • سگ نژاد اشنایزر

    سگ نژاد اشنایزر با عضلات کاملاً قوی تقریباً بین ۱۲ الی ۱۴ سال طول عمر به همراه دارد و کودکان زیادی به این سگ علاقه نشان داده و خانواده‌ها آن را به عنوان سگ خانگی نگه داری می کنند.

    • سگ نژاد بوستن تریر

    سگ باهوش نژاد بوستن تریر برای بازی و سرگرمی گزینه خوبی جهت نگهداری و مراقبت می‌باشد. این سگ تا ۱۴ سال طول عمر داشته و چشم‌های گرد، زیبا و درشتی به همراه دارد که سبب جذابیت آن شده است.

    • سگ نژاد شیتزو

    سگ نژاد شیتزو در میان خانواده‌های سلطنتی چینی جزو بهترین سگ محبوب به شماره می‌رود که ۱۱ الی ۱۴ سال عمر می‌کند. برای نگهداری شیتزو به عنوان حیوان خانگی باید به شکل منظم موهای او را شانه بزنید تا دچار خارش یا تحریکات پوستی نشود.

    • سگ نژاد داشهوند Dachshund

    سگ نژاد داشهوند ظاهری با طول عمر ۱۲ الی ۱۴ سال بدنی همانند سوسیس به صورت کشیده دارد. سگ داشهوند توسط آلمانی‌ها برای شکار در قرون وسطی استفاده می شد. به دلیل بدن کشیده سگ داشهوند و فرم بدنی این حیوان، باید همواره مراقب او باشید.

    • سگ نژاد بیگل Beagle‭

    سگ کنجکاو نژاد بیگل برای سرگرمی در محیط خانه شما بهترین گزینه جهت نگهداری حیوان خانگی بوده که صدای فوق العاده دوست داشتنی ایجاد می کند. بیگل ها تقریباً ۱۲ الی ۱۴ سال عمر کرده و حس بویایی بسیار قوی به همراه دارند.

    • سگ نژاد شی هوا هوا

    سگ دوست داشتنی نژاد شی هوا هوا، با جثه بسیار کوچک در آمریکای مرکزی به عنوان محبوب‌ترین سگ در قرن نهم شناخته می‌شود. شی هوا هوا با طول عمر ۱۴ الی ۱۸ سال در میان تمامی نژادهای سگ، بیشتر زنده می ماند. این سگ با هوای سرد هیچگونه سازگاری نداشته و به دلیل کوچک بودن خرید آن برای کودکان و سرگرمی آنها مناسب نیست.

    • سگ نژاد پاگ Pug

    سگ نژاد پاگ با طول عمر ۱۲ الی ۱۵ سال یکی از بامزه‌ترین سگ‌ها می باشد. پاگ دارای پوزه‌ای تخت و چشم‌های کاملاً درشت بوده که ظاهر آن را دوست داشتنی نموده است. بدن سگ نژاد پاگ با هوای گرم سازگاری ندارد. این حیوان جزو باوفادار ترین سگ در تمامی نژاد ها است.

    اگر به تازگی سگ خریداری کرده‌اید ولی نمیدانید چه نام مناسبی برای آن انتخاب کنید پیشنهاد می‌کنم مقاله اسم سگ را بخوانید تا براساس نژاد، نر و مادگی آن اسم خوب برگزینید.

    جمع بندی

    طبق مطالب این مقاله متوجه شدیم که در تمامی نژادهای سگ، میانگین متوسط عمر آنها حدود ۱۰ الی ۱۳ سال می‌باشد. در حقیقت ژنتیک، وراثت و نژاد سگ با میزان عمر این حیوان خانگی ارتباط مستقیم دارد. فراموش نکنید که شیوه نگهداری سگ خانگی و رعایت کردن نکات مراقبتی می‌تواند میزان عمر حیوان خانگی شما را تا حدود زیادی بیشتر کند.

    سگ‌های خانگی که به طور منظم هر ماه توسط دامپزشک معاینه می‌شوند، سالم‌تر بوده و عمر بیشتری خواهند کرد. در این میان سگ‌های به خصوصی از نژادهای برتر هستند که در مقایسه با سگ‌های دیگر از لحاظ ژنتیکی عمر بیشتری دارند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    برای دریافت کد تایید، شماره زیر را با موبایل خود به صورت کاملاً رایگان شماره گیری کنید"
    تا لحظاتی دیگر برای اعلام کد تایید با شما تماس خواهیم گرفت
    ارسال مجدد کد تا دیگر

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد