صفحه اصلی / مقالات علمی / سگ بخرم یا گربه؟ کدامیک بهتر است؟ ( هزینه‌های نگهداری سگ و گربه )

سگ بخرم یا گربه؟ کدامیک بهتر است؟ ( هزینه‌های نگهداری سگ و گربه )

سگ بخرم یا گربه
  • سگ بخرم یا گربه؟ این سوال یکی از پر تکرارترین سوالاتی است که امروزه افراد به صورت مداوم می‌پرسند و به دنبال جواب آن می‌گردند. امروزه افراد بسیاری علاقه‌مند به نگهداری کردن از پت ها یا حیوانات خانگی هستند و به همین دلیل به دنبال یافتن پاسخ سوالاتی از این دسته هستند و همواره می‌پرسند که بین سگ و گربه کدام یک برای مراقبت بهتر است؟ اما در واقع این موضوع کاملا سلیقه‌ای است و بسته به علاقه هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. بعضی از افراد دوست دارند که در منزل خود سگ نگهداری کرده و برخی دیگر نیز علاقه‌مند هستند که از گربه‌ها نگهداری کنند.

    قبل از این که بخواهیم بین سگ و گربه، یکی از آنها را انتخاب کنیم باید به سوالاتی مهم پاسخ دهیم. برای مثال اگر شما فردی مسئولیت پذیر و متعهد هستید یا نه؟ اگر پاسخ شما مثبت است، قطعا می‌توانید صاحب بسیار خوبی برای حیوانات خانگی باشید.از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که سگ برای شما مناسب است یا گربه؟ یا اینکه تفاوت های بین سگ و گربه چیست و هر کدام چه هزینه‌هایی خواهند داشت. یافتن پاسخ همه این سوالات می‌تواند تعیین کننده این باشد که کدام یک از این حیوانات، برای شما مناسب‌تر است. به همین منظور در ادامه این مطلب، به بررسی و مطالعه این موضوع خواهیم پرداخت.

    چه افرادی می‌توانند از سگ نگهداری کنند؟

     

    نگهداری از سگ

     

    قبل از تصمیم گرفتن برای نگهداری از سگ باید در نظر داشته باشد که هر فردی می‌تواند به راحتی و با هیجانات زودگذر به نگهداری از سگ‌ها علاقه نشان دهد؛ اما پس از مدت بسیار کوتاهی با توجه به مسئولیت‌هایی در قبال حیوان خود به عهده بگیرد مانند غذا ، گردش و نظافت سگ و گرفتن ناخن سگ که همگی نیاز به صرف زمان و هزینه دارند مانند قیمت ناخن گیر سگ و قیمت غذای مخصوص که معمولا بالا بوده، دلسرد شده و به واگذاری حیوان خود اقدام خواهد کرد. این موضوع در صورتی است که برای آن سگ وابستگی ایجاد شده و باعث آسیب آن خواهد شد.

    در اورنگ پت مقاله‌ای نوشته‌ایم درباره عمر سگ که می‌تواند به اطلاعات شما قبل از خرید سگ یا گربه کمک کند، برای اطلاع بیشتر به مقالات اورنگ پت مراجعه بفرمایید.

    افرادی که نباید نگهداری از سگ‌ها را به عهده بگیرند، افرادی هستند که برای مدت طولانی سگ خود را تنها می‌گذارند؛ چرا که سگ‌ها نمی‌توانند مدت زیادی تنهایی را تحمل کنند. با تحمل تنهایی، سگ‌ها مضطرب و افسرده خواهند شد و نمی‌توانند برای مدت زیادی تنها باشند و همچنین نیاز دارند که برای دستشویی رفتن از خانه خارج شوند.

    از دیگر افرادی که نباید از سگ‌ها نگهداری کنند، کسانی هستند که توانایی و فرصت ورزش کردن و پیاده‌روی با حیوان خانگی خود را ندارند؛ چرا که اگر سگ‌ها فعالیت بدنی نداشته باشند، دچار اضافه وزن، چاقی و انواع بیماری‌های دیگر خواهند شد. پس اگر شما فردی هستید که به بازی کردن و پیاده روی با حیوان خانگی خود، علاقه‌ای ندارید، نباید سگ داشته باشید.

    افرادی سیگاری نیز نباید سرپرستی از سگ را قبول کنند. مقالات علمی بسیار زیادی موجود است که نشان می‌دهد مبتلا شدن به انواع سرطان دهان، سرطان بینی و همچنین سرطان ریه در سگ‌هایی که صاحبان آنها سیگاری هستند، بسیار شایع است. بایستی که قبل از قبول مسئولیت نگهداری از سگ‌ها، یا سیگار خود را ترک کرده و یا در جایی دور از حیوان خود سیگار بکشید.

    افراد دیگری که برای به سرپرستی گرفتن سگ‌ها مناسب نیستند، کسانی هستند که برای خرید غذای سگ خود هزینه نمی‌کنند و غذاهای بسیار بی‌کیفیت را در اختیار سگ خود قرار می‌دهند. همانطور که می‌دانید سگ‌ها گوشتخوار هستند و باید وعده‌های غذایی آنها سرشار پروتئین‌هایی مثل گوشت باشد. به طور کلی برخی روغن‌ها، سبزیجات تازه، انواع ویتامین‌ها و گوشت‌های سرشار از پروتئین، نقش بسیار مهمی در تعیین جیره غذایی مناسب سگ‌ها دارند.

    چه افرادی می‌توانند از گربه نگهداری کنند؟

     

    نگهداری از گربه

     

    اگر شما فردی هستید که به گربه‌ها علاقه دارید و قصد دارید از گربه به سرپرستی بگیرید، بایستی که تعهدهای مختلفی را در قبال این موجود دوست داشتنی، قبول کنید.

    یکی از مهم‌ترین نکات برای نگهداری از حیوان خانگی، فراهم نمودن میزان هزینه‌های آن است. به طور کلی می‌توان گفت که اگر به خرج نگهداری از آن فکر می‌کنید، یا دائم نگران این هستید که چه هزینه‌هایی خواهد داشت، شما توانایی نگهداری و به سرپرستی گرفتن این حیوان را نخواهید داشت. گربه‌ها باید به طور مداوم توسط دامپزشک چک شده و همچنین به واکسیناسیون دوره‌ای، عقیم کردن و … نیاز دارند.

    همچنین هزینه‌های غذا، اسباب بازی گربه، خاک مخصوص، تمیز کننده‌ها و شوینده‌ها، حمل کننده، جای خواب، کنترل حشرات و … بسیار مهم است و حتما باید توانایی فراهم کردن آنها را داشته باشید. این تفکر که گربه‌ها تمایل دارند تنها باشند، افسانه‌ای بیش نیست. گربه‌های خانگی نیاز دارند که شما به آنها توجه کنید و با آنها بازی کنید. بر خلاف بیشتر حیوانات، گربه‌ها می‌توانند که برنامه روزانه یا شبانه خود را با برنامه‌های شما هماهنگ کنند و این موضوع تعامل و با آن‌ها را بسیار آسان‌تر می‌کند.

    قبل از به سرپرستی گرفتن گربه، به این سوال پاسخ دهید: که آیا شما می‌توانید حداقل یک ساعت از وقت خود را در طول روز به گربه خود اختصاص دهید؟ اگر پاسخ شما مثبت است پس در این صورت برای نگهداری از آن مشکلی نخواهید داشت.

    گربه‌های خانگی معمولا به فضای خیلی زیادی احتیاج ندارند. فقط کافی است که شما فضای عمودی مناسبی را برای آنها ایجاد کنید. با خرید اسکرچر گربه می توانید این فضای عمودی را ایجاد کرده و گربه خود را برای ساعت ها سرگرم کنید و گربه با پنجه دیگر به مبلمان و فرش شماآسیب نخواهد زد. در این صورت حتی در آپارتمان‌های کوچک هم می‌توانید به راحتی از آن ها نگهداری کنید.

    تعداد بیشتری از صاحبان گربه‌ها هیچ وقت به دامپزشک مراجعه نمی‌کنند و اکثر اوقات گربه خود را برای مدت‌های بسیار طولانی به حال خود رها می‌کنند. این کار نتایج بسیار بدی به دنبال خواهد داشت که صاحبان گربه‌ها بعدا متوجه آن خواهند شد. گربه‌هایی که توسط دامپزشک معاینه نمی‌شوند، در جوانی و به دلایل بسیار ساده‌ای همچون کم آبی در روزهای گرم یا بیماری‌هایی که به راحتی قابل پیشگیری هستند، جان خود را از دست خواهند داد. سعی کنید که حتما برای نگهداری از گربه خود برنامه منظمی تعیین کنید و آن به درست ترين شکل ممکن عمل کنید.

    هنگام تصمیم گیری در رابطه با نقل مکان، تغییر شغل و موارد دیگر بایستی به گربه خود توجه بسیاری داشته باشید چرا که تاثیرات این عوامل بر روی او اثرات بسیاری خواهد داشت.

    اگر به این نتیجه رسیدید که گربه بگیرید حتما حواستان به نظافت دهان و دندانشان باشد اگر این موضوع رعایت نشود منجر به بوی بد دهان گربه می‌شود و مشکلات دیگری به همراه دارد. از جمله مواردی که باعث این اتفاق می‌شود تهیه غذای نامناسب است یکی از بهترین انواع غذا ها غذا خشک سلبن است که از برندهای مطرح می‌باشد.

    تفاوت های بین سگ و گربه

     

    سگ بهتر است یا گربه

     

    از دیگر مسائلی که افراد برای به سرپرستی گرفتن سگ یا گربه با آن مواجه هستند، این است که تفاوت‌های آنها را نمی‌دانند و مدام می‌گویند که سگ بهتر است یا گربه ؛ به همین سبب در ادامه مطالب مهم‌ترین تفاوت های آنها را بررسی خواهیم نمود.

    اگر به دنبال یک حیوان خانگی هستید که دوست تمرینی شما باشد، گربه گزینه مناسبی برای شما نیست. اگرچه گربه‌ها نیز به چابکی معروف هستند و گاهی هم ممکن است با شما بازی کنند؛ اما خیلی زیاد اهل ورزش و فعالیت‌ نیستند. از طرفی سگ‌ها علاقه‌ی بسیاری به ورزش و تحرک دارند.

    زمان بازی سگ و گربه کاملا متفاوت است. برای مثال بسیاری از سگ‌ها بازی‌ها لذت می‌برند و شما را همراهی خواهند کرد؛ در صورتی که گربه‌ها در گوشه‌ای می‌نشینند و شما را که با هیجان سعی دارید با او بازی کنید، تماشا خواهند کرد و چندان میلی برای شرکت در بازی ندارند.

    سگ‌ها از ابتدا به صورت گروهی زندگی می‌کردند. به همین سبب، آن‌ها سرپرست خودشان را به عنوان رهبر گروه می‌دانند. سگ‌ها تمایلات بسیار زیادی برای انجام کارهای گروهی دارند. برای مثال سعی می‌کنند که هنگام راه رفتن، در کنار شما باشند و یا در طول روز هم با روزمرگی‌های شما درگیر شوند؛ به قولی می‌توان گفت که حتما می‌خواهند کاری انجام دهند و بی تفاوت نباشند.

    اما گربه‌ها از ابتدا شکارچیان انفرادی بودند. آنها موجوداتی بسیار مستقل بوده و در اکثر مواقع نمی‌توانید به راحتی اعتماد آنها را جلب کنید. گربه‌ها در ساعت‌های طولانی می‌توانند تنها بمانند. اما چون آنها می‌توانند تنها بمانند، دلیل بر این نیست که از زندگی کردن در کنار انسان‌ها لذت نمی‌برند و یا با آنها احساس راحتی ندارند. اما در مجموع برای برقرار کردن ارتباط با گربه‌ها لازم است که اول شما پیش قدم شوید.

    از دیگر تفاوت‌های عمده بین سگ و گربه‌، صدای آنها است. سگ‌ها در اکثر مواقع پارس کرده و یا زوزه می‌کشند؛ درحالی که گربه‌ها میو میو کرده یا خرخر می‌کنند.

    در مواقع خطر گربه‌ها، به کمر خود قوس می‌دهند و اغلب مواقع موهای پشت کمر آنها بلند خواهد شد. سگ‌ها نیز معمولا با نشان دادن دندان‌ها و یا قفل کردن دندان‌هایشان به روی هم یا حتی خیره شدن به نقطه‌ای خاص، هشدار خطر را به شما اعلام می‌کنند.

    به طور کلی سگ‌ها به وفاداری می‌شناسند. شما نمی‌توانید که سگی را بزرگ کرده و به هر دلیلی آن را از خودتان دور کنید. چراکه آنها به صاحب‌ خود بسیار وابسته شده و جدایی باعث افسردگی آنها می‌شود و حتی می‌تواند باعث مرگ او شود.

    اما گربه‌ها مثل سگ‌ها نیستند. چون آنها خود را اشرف مخلوقات می‌دانند به همین دلیل به صاحب خود وابستگی چندانی ندارند.

    از طرفی سگ‌ها به ماشین‌سواری علاقه‌مند هستند و با اشتیاق بسیاری سرشان را از پنجره ماشین بیرون می‌‌آورند. درحالی که گربه‌ها اصلا به ماشین سواری علاقه‌ای ندارند و ممکن است دچار استرس‌های شدیدی شوند.

    هزینه‌های نگهداری سگ و گربه

     

    سگ یا گربه

     

    از دیگر مسائلی که برای یافتن پاسخ سوال سگ بخرم یا گربه بسیار مهم است، برآورد هزینه‌های آنها است. همانطور که تا به اینجا بررسی کردیم هرکدام به هزینه‌های به خصوصی نیاز دارند.

    به طور کلی هزینه‌های نگهداری از سگ ها و گربه ها شامل موارد متعددی همچون جای خواب، غذاهای مخصوص، مراقبت‌های پزشکی و … است. یکی از برند غذاهای مخصوص برای سگ و گربه غذای رویال کنین است که می توانید برای پت خود تهیه نمایید. اما باید درنظر داشته باشید که قیمت غذای رویال کنین گربه به نسبت باقی برندها بالاتر است. سگ یا گربه بر اساس سنی که آنها را به سرپرستی می‌گیرید، قبول می کنید، دارای شرایط به خصوصی هستند که هزینه‌های متفاوتی را در بر خواهد داشت. اگر تصمیم گرفتید که گربه بگیرید می‌توانید مقاله اسم گربه را مطالعه کنید تا اسم موردنظر را انتخاب نمایید.

    سگ تمیز است یا گربه؟

    در جامعه ما و فرهنگ مرسوم بین مردم، نگهداری کردن از حیوانات خانگی خیلی رواج ندارد و بیشتر افراد دید مثبتی به این موضوع ندارند. اما اخیرا شاهد هستیم که فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی یا پت‌ها در ایران افزایش یافته یا به قولی رواج پیدا کرده است و افراد بسیاری به سمت خرید و نگهداری از این موجودات مخصوصا سگ و گربه، رفته اند‌.  اما از دیگر سوالاتی که ذهن بسیاری از این افراد را به خود درگیر می‌کند این است که سگ تمیز است یا گربه؟

    باید دقت داشته باشید که برای نگهداری از سگ یا گربه باید یک سری اقدامات را جهت بهداشت آنها و همچنین خود و خانواده انجام دهید و طور کلی نمی‌توان مشخص کرد که برای رعایت بهداشت سگ بهتر است یا گربه! رعایت بهداشت در غذاهای این دو نیز مهم است و از نظر بهداشتی غذای خشک سگ از غذاهای تر ماندگارتر و کثیف کاری کمتری در پی دارد.

    در رابطه با رعایت نمودن بهداشت حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه، مسئله‌ای که بسیار مورد اهمیت است، ضدعفونی کردن حیوان و همچنین محل نگهداری آن است. به همین سبب توصیه می‌شود برای ضدعفونی کردن حتما از محلول‌های ضدعفونی مناسب استفاده کنید. لازم است خاطر نشان شود که در حین خرید محلول ضد عفونی کننده، بایستی از محصولات سازگار با محیط زیست انتخاب کنید چراكه محلول‌های ضدعفونی کننده شیمیایی و الکل باقی مانده ها و پسماندشان در محیط زیست باقی خواهد ماند و همچنین برای موجودات زنده و حیوان شما که با آن در تماس است، خطرات بسیاری ایجاد می‌کند.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    برای دریافت کد تایید، شماره زیر را با موبایل خود به صورت کاملاً رایگان شماره گیری کنید"
    تا لحظاتی دیگر برای اعلام کد تایید با شما تماس خواهیم گرفت
    ارسال مجدد کد تا دیگر

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد