صفحه اصلی / مقالات علمی / چگونه گربه را به بهترین نحو تربیت کنیم؟ تربیت گربه در خانه

چگونه گربه را به بهترین نحو تربیت کنیم؟ تربیت گربه در خانه

تربیت گربه
  • تربیت گربه، کار چندان سختی نیست و خیلی راحت می توان یک گربه بازیگوش را به گونه ای تربیت کرد که حرف ما را گوش کند. این حیوانات با مزه و دوست داشتنی، بسیار با هوش هستند و متوجه منظور و حرف های ما می شوند. حتی تربیت بچه گربه ها نیز به همین منوال هستند اما دوست ندارند کاری را از سر اجبار انجام دهند. تربیت گربه خیابانی هم مانند گربه های نژاد دار و اصیل، کار سختی نیست فقط باید حوصله به خرج دهیم و حواسمان باشد که پرخاش و تندی و داد زدن سر گربه، نتیجه عکس به دنبال دارد.

    اگر بتوانیم در زمینه تربیت گربه مطالب مفیدی را مطالعه کنیم و در این زمینه نکات خوبی را یاد بگیریم، حتما می توانیم به گربه خود آموزش دهیم تا بتواند به خواست ما رفتار کند. در این صورت، امنیت و سلامتی او نیز حفظ خواهد شد. سعی کرده ایم تا در این مقاله نسبتا کوتاه، در این خصوص صحبت کنیم تا شما هم بتوانید از این مطالب برای تربیت گربه خود استفاده کنید. پس همراه ما باشید.

    تربیت گربه در چند گام

    اگر گربه خانگی دارید یا احتمالا یک گربه تنها را از خیابان به خانه آورده اید و قصد نگهداری آن را دارید، بعد از واکسیناسیون گربه و مشورت با دامپزشک متخصص، می توانید او را آموزش دهید تا طبق خواست شما رفتار کند. احتمالا گربه های مختلف خانگی و دست آموز را دیده باشید که به راحتی با شنیدن یک کلام از صاحب خود، سریعا همان عمل خواسته شده را انجام می دهند. برای مثال، می نشینند، می دوند، یا کارهایی از این دست انجام می دهند. اگر راه و روش این کار را بلد باشید، دیگر نخواهید پرسید که چگونه گربه را تربیت کنیم.

    تربیت گربه

    برای تربیت گربه خانگی، چند گام ساده وجود دارد که به طور کلی و خلاصه بیان می کنیم:

    1. گام اول

    حفظ آرامش و محیطی آرام برای گربه، بسیار مهم است و می تواند اولین اقدام برای آماده کردن زمینه آموزش به آن باشد. گربه ها از شلوغی و صداهای بلند و آزار دهنده متنفرند و اگر در چنین محیطی باشند، نه تنها گوش نمی کنند، بلکه لجبازی می کنند.

    1. گام دوم

    باید رابطه صمیمانه با گربه برقرار کنید. گربه ها دقیقا برعکس سگ ها هستند و خیلی زود با صاحب شان صمیمی نمی شوند. باید برای این کار زمان بگذارید تا اعتماد گربه جلب شود.

    1. گام سوم:

    در این گام برای یاد دادن هر چیزی به گربه می توانید اقدام کنید. مهم ترین کاری که باید بکنید، پاداش او را آماده کنید و با تکرار و تمرین در جایی ساکت و آرام، چند بار کلمه مورد نظر را به او بگویید و بعد از اینکه به شما توجه کرد، جایزه و خوراکی مد نظر را به او بدهید. او با این کار، شرطی می شود. برای مثال، یاد دادن اسم گربه به او، پا شدن و نشستن، گاز نگرفتن یا هر کار دیگر.

    آموزش قوانین در پرورش گربه

    تربیت گربه در صورتی که طبق اصول و قواعد پیش برود، در مدت کوتاهی می تواند تاثیر خود را بر جای بگذارد. قرار نیست که گربه هر کاری که شما خواستید را عینا و در همان لحظه انجام دهد. شما می توانید برخی از اصول و قوانین و قواعد را در حد تک کلمه یا جملات بسیار کوتاه به او آموزش دهید و در حین آموزش نیز باید خودتان یک سری قوانین و قواعد را رعایت کنید تا آموزش شما بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد.

    پرورش گربه در خانه، کار بسیار لذت بخشی است و وجود گربه در خانه می تواند گرمی خاصی به فضای آن ببخشد. بازی با گربه و همزیستی در کنار آن، لذت بسیار زیادی دارد. البته این پرورش برای تربیت بچه گربه هم جواب می دهد. صد البته که باید برای بچه گربه، وقت و آرامش بیشتری را در نظر بگیرید تا بتوانید به او آموزش دهید. ما در اینجا چند قانون و آموزش که باید به گربه و بچه گربه یاد دهید را بررسی می کنیم:

    آموزش استفاده از ظرف خاک

    خاک مناسب و تمیز برای این کار تهیه کنید تا گربه بتواند مدفوع و ادرار خود را در خاک گربه انجام داد و آن را پنهان کند. در صورتی که گربه شما تا به حال این کار را انجام نداده و یا بچه گربه است، باید کمی خاک در ظرف ریخته و ظرف را در محل ساکت و آرام قرار دهید. سعی کنید محیط در بسته نباشد چون گربه ها می ترسند و مضطرب می شوند. روی خاک را خراش بیندازید تا گربه ببیند و متوجه شود که باید برای دفع ادرار و مدفوع خاک را بکند.

    تربیت گربه در استفاده از خاک گربه

    آموزش نه به گربه

    برای یاد دادن کلمه نه و نهی کردن گربه از انجام یک کار، کافیست با جدیت تمام وقتی کاری را بر خلاف میل شما انجام می دهد، به او بگویید نه. باید این کلمه را تکرار کنید تا بفهمد که نباید کاری را انجام دهد. البته این را در نظر داشته باشید که نباید سر او داد بزنید وگرنه لج بازی می کند.

    آموزش بیا به گربه

    تربیت گربه برای جواب دادن به کلمه ” بیا ” بسیار اهمیت دارد زیراگربه ها در اکثر مواقعی که سرگرم بازی هستند و قرار است به آنها غذا بدهید، باید به این کلمه واکنش نشان دهند.

    ابتدا کمی خوراکی آماده کنید و به او نشان دهید تا تحریک شود سپس بگویید بیا. چند بار که به هنگام آمدن به او غذا و خوراکی بدهید، به این کلمه شرطی شده و واکنش نشان می دهد.

    آموزش بشین به گربه

    برای این آموزش نیز باید به گربه پاداش بدهید تا بتواند درک کند که در قبال انجام این کار، پاداش می گیرد. باید به کلمه بشین حساس شود. در چند مورد اول به او پاداش دهید اما با گذشت چند وقت، پاداش را قطع کنید. وقتی این کلمه را از شما بشنود، خواهد نشست. برای این کار، قاشقی از غذا را در پایین قرار دهید تا برای گرفتن پاداش، مجبور به نشستن شود.

    آموزش پاشو به گربه

    تربیت گربه برای پا شدن، دقیقا برعکس مورد بالا است. قاشق غذا را باید در قسمت پایین بدن او قرار دهید.

    آموزش اسم گربه

    گربه را به یک مکانی ببرید که تمام هوش و حواسش به شما باشد. از او فاصله بگیرید و او را صدا بزنید. چند بار این کار را انجام دهید تا حواسش به شما جمع شود. حالا وقتی به سمت شما می آید، به او غذای مورد علاقه اش را بدهید. در 2 الی 3 هفته این کار را انجام دهید. پیش از دادن غذا وقتی به سمت شما آمد، می توانید به عقب گام بردارید و او را مجبور کنید به سمت شما بیاید. اگر نام کوتاه برای او انتخاب کنید بهتر است. در ضمن نباید بیش از حد او را صدا بزنید.

    آموزش گاز نگرفتن به گربه

    برای اینکه گربه یا بچه گربه بداند که گاز گرفتن کار درستی نیست و ممکن است به شما یا اطرافیان آسیب بزند، باید به او با صبر و حوصله آموزش دهید. وقتی دندان های خود را نشان می دهد یا در حال بازی با انگشتان شما است و دندان به آن ها می زند، با گفتن نه به طور تاکیدی، کاری کنید که بداند این کار اشتباه است.

    تربیت گربه با کمک تشویقی

    تربیت گربه فقط با تشویق امکان پذیر است. گربه ها به شدت شرطی می شوند. اگر در خانه خود، گربه یا بچه گربه ای دارید که دوست دارید آموزش های مختلفی به او بدهید، حتما از تشویقی گربه استفاده کنید. یکی از بهترین مواد خوراکی تشویق کننده، بستنی گربه است. با بستنی گربه که خیلی برای گربه ها دلچسب است، می توان آن ها را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

    تربیت گربه با تشویقی

    انواع تشویقی

    تربیت گربه به وسیله اقلام تشویقی خوراکی یا غیر خوراکی، راحت تر است. برای مثال می توان اسباب بازی گربه برای آموزش گربه را یکی از موثرترین وسایل در این زمینه دانست.

    تربیت گربه برای تنها ماندن در خانه

    گربه ها از تنهایی بیزار هستند. به خصوص گربه های خانگی. معمولا تربیت گربه در محیط در بسته، کار سختی است زیرا گربه ها از جایی که درب آن بسته باشد، بیزار هستند. اگر دوست دارید گربه شما به راحتی در خانه تنها بماند، برای چند ساعت یا حداکثر دو روز، آب و غذا برای او بگذارید و محیط امنی را در خانه برای او برقرار کنید و او را در اتاق در بسته قرار ندهید.

    کلام آخر

    گربه ها به شدت حساس هستند و اگر از همان بچگی در کنار شما بزرگ شوند، می توانند خیلی از کارها را آموزش ببینند. اگر صبر و حوصله و دقت به خرج دهید، می توانید آن ها را به شیوه درستی، تربیت کرده و آموزش دهید.

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴۷ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    برای دریافت کد تایید، شماره زیر را با موبایل خود به صورت کاملاً رایگان شماره گیری کنید"
    تا لحظاتی دیگر برای اعلام کد تایید با شما تماس خواهیم گرفت
    ارسال مجدد کد تا دیگر

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد
    نیاز به راهنمایی دارید؟ در خدمتتون هستیم
    ×
    فرزاد شکوهی Whatsapp chat
    سمیرا خاتونی Whatsapp chat