صفحه اصلی / مقالات علمی / بیماری کبد در گربه + روش های درمان و پیشگیری

بیماری کبد در گربه + روش های درمان و پیشگیری

بیماری کبد در گربه
  • بیماری کبد در گربه یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که کبد این حیوانات را تهدید می‌کند. اگر شما یک پت خانگی دارید لازم است تا به سلامت آن دقت کافی داشته باشید به همین خاطر در این مقاله در مورد بیماری کبد که در گربه‌ها بسیار شایع است صحبت می‌کنیم.

    همان‌طور که می‌دانید کبد یک عضو حساس در بدن انسان و حیوان است و سالم نگه‌داشتن آن نیز بسیار مهم است بنابراین، در این مطلب در مورد علائم این بیماری، علت بروز بیماری، روش‌های پیشگیری و درمان آن صحبت خواهیم کرد پس ما را تا انتها دنبال کنید.

    مشکلات کبد در گربه‌ها

    کبد یک اندام حیاتی برای حفظ سلامت کلی گربه‌ها است. این عضو می‌تواند مواد مغذی را از غذاها دریافت کرده و آنها را تبدیل به انرژی برای بدن کند. همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز که بدن گربه به آنها نیاز دارد در کبد ذخیره می‌شود.

    اگر مشکلات کبدی برای گربه شما به‌وجود بیاید، انرژی بدن حیوان تامین نمی‌شود و همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی غذا به بدن نمی‌رسد. به این ترتیب گربه شما حتی نمی‌تواند تاثیر داروها را دریافت کند و ممکن است مشکلات جدی برای حیوان ایجاد شود.

    بنابراین، لازم است تا همیشه پت خانگی خود را برای چکاپ نزد دامپزشک برده تا وضعیت سلامتی او را بررسی کرده و از بروز بیماری جلوگیری کند.

    علائم بیماری کبد در گربه

    علائم بیماری کبد در گربه

    گاهی با وجود پیشگیری‌های لازم، باز هم گربه‌ها ممکن است دچار این بیماری شوند بنابراین، دانستن علائم این بیمار کمک می‌کند تا حداقل از پیشرفت آن جلوگیری شود به همین خاطر در این بخش به بررسی نشانه‌های بیماری کبد در گربه می‌پردازیم. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم حتما آن را جدی گرفته و از این نشانه‌ها ساده گذر نکنید.

    • اسهال گربه
    • ادرار نارنجی رنگ
    • افزایش میزان تشنگی یا دفع ادرار
    • آبریزش دهان یا استفراغ گربه
    • کاهش وزن
    • کم‌شدن اشتها و غذانخوردن پت
    • کاهش میزان فعالیت گربه
    • زرد‌رنگ‌شدن پوست و سفیدی چشم
    • تغییر در رفتار گربه خانگی

    این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که گربه خانگی شما به‌طور ناگهانی اشتهای خود را از دست داده و دچار کاهش وزن شدید شود. در این شرایط انرژی لازم به بدن حیوان نمی‌رسد و گربه بی‌حال و کم‌فعال می‌شود. این کم‌اشتهایی می‌تواند از ۲ روز تا ۲ هفته ادامه پیدا کند.

    ممکن است گربه‌ها در این شرایط در ناحیه بطنی و شکم دچار تورم شوند بنابراین، این علامت را نیز در نظر بگیرید. همچنین آنها در هر جنس و نژادی و سنی که باشند می‌توانند به مشکلات کبدی دچار شوند.

    به‌صورت کلی این بیماری در گربه‌هایی که به‌طور میانگین ۷ سال سن دارند و میانسال هستند بروز می‌کند. همچنین این مشکل کبدی در گربه‌های ماده شیوع بیشتری نسبت به گربه‌های نر دارد.

    مصرف داروهایی که استامینوفن دارند می تواند به کبد گربه آسیب بزند. همچنین نژاد‌های خاصی مانند گربه‌های سیامی بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات کبدی هستند.

    به چه علت بیماری کبد در گربه‌ها ایجاد می‌شود؟

    به چه علت بیماری کبد در گربه‌ها ایجاد می‌شود؟

    اما علت بروز این بیماری چیست؟ ممکن است با دانستن علل بروز مشکلات کبدی بتوان از بروز آنها در گربه‌ها جلوگیری کرد به همین خاطر در این بخش در مورد علت‌ها و دلایل به‌وجود‌آورنده بیماری کبد در گربه صحبت می‌کنیم.

    یکی از دلایل شایع بروز این بیماری، کلانژیت یا التهاب اولیه و ثانویه کبد است. این موضوع علت ۲۵ درصد مشکلات کبدی است و ممکن است این التهاب به‌دلیل وجود باکتری در سیستم گوارشی باشد. برای مقابله با مشکلات سیستم گوارشی و تامین نیاز های تغذیه ای بدن از غذای گربه هیلز استفاده نمایید.

    این التهاب ممکن است در اثر ملتهب‌شدن روده که به آن پانکراتیت گفته می‌شود یا التهاب معده و لوزالمعده به‌وجود آید. همچنین یک علت دیگر تجمع بیش‌ازحد چربی در کبد گربه‌ها است که باعث می‌شود تا انرژی لازم برای بدن تامین نشود و در نتیجه حیوان دچار مشکلات کبدی شود.

    علل شایع لیپیدوز یا چربی کبد شامل دیابت شیرین، چاقی، رژیم غذایی ناسالم، پانکراتیت، استرس شدید و بیماری کلیوی می‌شود. همچنین سرطان در گربه نیز می‌تواند یکی از علت‌های بروز مشکلات کبدی باشد. در درمان این گربه ها با مشکلات کبدی باید غذای متناسب و رژیم غذایی سالم را در نظر گرفت، غذای گربه مونژه یکی از انواع غذاهایی است که برای درمان این مشکلات غذاهای درمانی تخصصی را طراحی کرده است.

    شایع‌ترین سرطانی که می‌تواند باعث مشکلات کبدی در گربه‌ها شود،  سرطان لنفوم یا کارسینوم مجرای صفراوی است. به‌عنوان یک علت دیگر در به‌وجود آمدن مشکلات کبدی در گربه‌ها می‌توان به بیماری‌های عفونی اشاره کرد.

    پاتوژن‌های زیادی هستند که می‌توانند زمینه‌ساز این بیماری شوند و شامل انگل‌هایی مانند توکسوپلاسموز، تک یاخته‌هایی مانند سیتا اکرونوزیس، قارچ مانند هیستوپلاسموز و ویروس‌هایی مانند پریتونیت عفونی گربه هستند.

    انواع بیماری کبد در گربه

    این بیماری کبدی در گربه‌ها به ۴ شکل بروز می‌کند. علائم انواع بیماری نیز شبیه به هم هستند بنابراین، برای تشخیص نوع آن به کمک متخصصین و دامپزشکان نیاز دارید. این ۴ بیماری شامل سرطان، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های التهابی و لیپیدوز یا کبد چرب می‌شوند.

    بیماری کبدی التهابی در اثر التهاب ایجاد می‌شود و به این صورت است که یا کبد خود دچار التهاب شده یا اندامی در نزدیکی آن دچار التهاب است و این موضوع باعث ملتهب‌شدن کبد نیز شده است. شایع‌ترین این بیماری در گربه‌ها، کلانژیوهپاتیت است که در امر ملتهب‌شدن کیسه صفرا در حیوان بروز می‌کند.

    لیپیدوز یا کبد چرب نیز بیماری دیگر در پت‌ها است و زمانی به‌وجود می‌آید که کبد حیوان به مقدار زیادی چربی در خود ذخیره کرده باشد و نتواند غذا را برای تامین انرژی تجزیه کند. درست است که احتمال بروز این نوع بیماری در گربه‌هایی که اضافه وزن دارند بیشتر است اما گربه‌های دارای وزن نرمال نیز می‌توانند به آن دچار شوند.

    سرطان کبد یکی از انواع دیگر این بیماری است که معمولا نوع شدید آن در گربه‌ها بروز می‌کند. همچنین بیماری‌های عفونی کبد نیز یک نوع دیگر این مشکلات است که توسط عواملی مانند قارچ و انگل و ویروس به‌وجود می‌آید. این بیماری‌ها که می‌توانند شدید یا خفیف باشند، درصد بسیار پایینی از گربه‌ها را مبتلا می‌کنند و شیوع پایینی دارند.

    روش‌های پیشگیری بیماری کبد در گربه

    اما چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم تا از بروز این بیماری پیشگیری کنیم یا مانع پیشرفت بیشتر آن بشویم؟ پس از بررسی علائم و علت‌های بروز بیماری کبد در گربه، در این بخش می‌خواهیم به روش‌های پیشگیری از این بیماری بپردازیم.

    اولین روش این است که تغذیه گربه را سالم نگهدارید و از تهیه غذاهای چرب برای آن خودداری کنید. همچنین لازم است تا هر چند وقت یک‌بار پت خانگی خود را برای چکاپ نزد دامپزشک ببرید تا آزمایش‌های لازم روی آن انجام گیرد.

    گاهی باکتری‌ها و ویروس‌ها موجب بروز مشکلات کبدی می‌شوند در این صورت برای پیشگیری لازم است تا از پت خود مراقبت و محیط بهداشتی را برای حیوان فراهم کنید که دچار بیماری‌های عفونی و ویروسی نشود.

    همچنین همان‌طور که گفته‌شد یکی از علل بیماری کبد در گربه کم‌آبی بدن است. برای پیشگیری این مشکل می‌توانید مایعات مقوی را برای گربه خود تهیه کنید تا کم‌آبی بدن حیوان برطرف شود و منجر به ایجاد مشکلات کبدی نشود.همچنین از غذاهای باکیفیت مخصوص درمان بیماری‌ها مانند غذای خشک گربه پروپلن برای گربه خود استفاده کنید.

    توجه به گربه خانگی و رفتارهای آن نیز یک روش پیشگیرانه‌ است زیرا یکی از علائم این بیماری تغییر رفتار گربه و کم‌فعالیت‌شدن آن است که توجه زودهنگام به این موضوع کمک می‌کند تا بتوان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

    به‌عنوان یک روش پیشگیری دیگر می‌توان با گربه‌ها بازی کرد تا چربی‌های واردشده به بدن آنها در کبد جمع نشود و به‌طور سالم و طبیعی تجزیه شود. نکته دیگر اینکه سعی کنید حتما از برندهای معتبر و محبوب برای پت خانگی خود غذا تهیه کنید تا از بهداشتی‌بودن و سلامت آن مطمئن باشید.

    البته برخی افراد ممکن است نتوانند برندهای خاص برای حیوان خانگی خود تهیه کنند بنابراین پیشنهاد ما تهیه غذای خشک گربه  است تا بتوانید با بهترین کیفیت غذای خوبی به پت خانگی خود دهید.

    درمان بیماری کبد در گربه

    درمان بیماری کبد گربه

    گاهی با وجود اعمال پیشگیرانه نیز پت خانگی دچار این بیماری می‌شود. برای درمان لازم است تا مراقبت‌های حیاتی به‌کار گرفته شود. همچنین مراجعه به دامپزشک ضروری است زیرا افراد در خانه نمی‌توانند این بیماری را درمان کنند.

    گاهی این بیماری به‌علت کم‌آبی بروز می‌کند که در این صورت می‌توانید با بستری‌کردن پت خانگی خود در بیمارستان، مایعات مورد نیاز حیوان را به آن بدهید تا درمان شود. همچنین اگر این کم‌آبی خفیف باشد می‌توان به‌جای بستری‌کردن از دریافت زیرپوستی مایعات استفاده کرد تا حیوان بهبود یابد.

    همان‌طور که گفته‌شد یکی از علائم و نشانه‌های بیماری کبد در گربه، بی‌اشتهایی است اما این حیوانات بدون مصرف غذا درمان نمی‌شوند بنابراین، لازم است تا داروهای اشتهاآور برای آنها تجویز شود یا با استفاده از لوله تغذیه به آنها غذا داد.

    این لوله که با یک جراحی جزئی وارد بدن حیوان شده و در کنار گردن آن قرار می‌گیرد می‌تواند در انتقال غذا به گربه کمک‌کننده باشد. علاوه‌بر این موارد می‌توان داروهای مختلفی را زیر نظر دامپزشک به حیوان داد تا زودتر درمان شود که این داروها شامل موارد زیر هستند:

    • مکمل‌ها اولین داروهای تجویزشده برای گربه‌های مبتلا به هپاتیک هستند. معمولا از مکمل‌های ویتامین بی استفاده می‌شود تا کمبود آن در بدن حیوان جبران شده و زودتر درمان شود.
    • علاوه‌بر آن، یک درمان دیگر همان‌طور که گفته‌شد، داروهای اشتهاآور است که مشکل بی‌اشتهایی حیوان را برطرف می‌کنند و شامل میرتازاپین، سیپروهپتادین و مواردی از این قبیل هستند.
    • آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بیماری‌های التهابی که کلانژیوهپاتیت نام دارند، ضروری هستند. این داروها شامل آموکسی سیلینکلاوولانیک اسید و انروفلوکساسین می‌شوند.
    • برخی داروها نیز هستند که به‌عنوان محافظ کبد شناخته می‌شوند و تاثیرات سمی بر کبد را کم می‌کنند. معروف‌ترین آن‌ها S-adenosylmethionine (SAM-e) و silybin است.
    • برخی داروها نیز احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می‌دهند و به همین خاطر نیز برای گربه‌ها تجویز می‌شوند که به داروهای اسید صفراوی معروف هستند. یک نمونه از آنها اورسودوکسی کولیک نام دارد.
    • گربه درحین این بیماری دچار استفراغ و حالت تهوع می‌شوند و به همین خاطر است که میلی به غذاها ندارند. در این صورت مصرف داروهای ضدتهوع مانند ماروپیتانت یا اندانسترون برای آنها ضروری است تا اشتهای آنها برای غذاخوردن باز شود.
    • داروهای ضددرد مانند بوپرنورفین و داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مانند پردنیزولون و کلرامبوسیل نیز برای درمان بیماری کبد در گربه ضروری هستند تا درد و التهاب را در جویان کاهش دهند.

    تغذیه مناسب گربه‌های دچار بیماری هپاتیک

    تغذیه مناسب گربه‌های دچار بیماری هپاتیک

    علاوه‌بر روش‌های درمانی که برای رفع بیماری کبد در گربه به آنها اشاره شد، با تغذیه مناسب نیز می‌توان از آسیب بیشتر جلوگیری کرد و روند درمان را بهتر پیش برد. در درمان این بیماری لازم است تا کبد استراحت کند و رژیم درمانی می‌تواند به این موضوع کمک کند.

    در دوره درمان این بیماری معمولا متخصصان مصرف کربوهیدرات‌های باکیفیتی که قابلیت هضم بالا دارند را توصیه می‌کنند تا انرژی مورد نیاز گربه از طریق آنها تامین شود. در این دوره درمان بهتر است از مصرف کربوهیدرات‌های دیرهضم جلوگیری شود زیرا باعث افزایش باکتری در بدن حیوان می‌شوند.

    افزایش باکتری در بدن حیوان باعث می‌شود تا پروتئین‌های غذایی تجزیه شده و آمونیاک اضافی تولید شود که این آمونیاک جذب کبد گربه شده و سم در بدن حیوان افزایش می‌یابد. پروتئین یکی از مواد حیاتی است که برای بازسازی کبد بسیار مهم است بنابراین، باید برای بهبود بیماری استفاده شود.

    باتوجه به نکات گفته‌شده لازم است تا شما رژیم غذایی پت خانگی خود را براساس مواردی که ذکرشد، تغییر دهید. همچنین فروشگاه‌های مختلفی در زمینه تولید و عرضه غذای پت خانگی مشغول به کار هستند که در میان انواع محصولات، غذایی که مناسب درمان بیماری کبد در گربه باشد را نیز به فروش می‌رسانند.

    غذای خشک هپاتیک گربه یکی از این موارد است که می‌تواند در بهبود هرچه سریع‌تر بیماری موثر باشد. البته لازم است تا این غذا براساس نظر دامپزشک تجویز شود تا تاثیر بسزایی بر روند درمان داشته باشد.

    همچنین این غذا توسط برندهای مختلف عرضه می‌شود که یکی از بهترین آنها رویال کنین است. رویال کنین در عرضه انواع غذای پت خانگی سابقه طولانی دارند و باکیفیت‌ترین خوراکی‌ها را با مواد درجه یک و مرغوب تهیه می‌کند.

    نکته دیگر این است که سعی کنید مواد غذایی که انرژی بالایی دارند به حیوان خود بدهید زیرا کاهش حجم وعده‌های غذایی باعث می‌شود که فعالیت روده کم شود و از تجربه بیش‌ازحد پروتئین جلوگیری شود. علاوه‌بر این، چربی‌های باکیفیت نیز برای درمان بیماری کبد در گربه لازم هستند.

    جمع‌بندی

    باتوجه به نکات مختلفی که در مورد بیماری کبد در گربه بازگو کرده‌ایم شما اطلاعات بسیار زیادی درباره این بیماری، علائم، علت‌ها و درمان آن به‌دست آورده‌اید. همان‌طور که گفته‌شد یکی از اصلی‌ترین روش‌های پیشگیری و درمان این مشکل، تهیه غذای مناسب است بنابراین، سعی کنید از تولیدکنندگان معتبر، تغذیه حیوان خانگی خود را تهیه کنید تا کیفیت لازم را داشته باشد.

    شما می‌توانید غذاهای مختلف از برند رویال کنین را از طریق فروشگاه‌های اینترنتی نیز تهیه کرده و به این ترتیب در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    برای دریافت کد تایید، شماره زیر را با موبایل خود به صورت کاملاً رایگان شماره گیری کنید"
    تا لحظاتی دیگر برای اعلام کد تایید با شما تماس خواهیم گرفت
    ارسال مجدد کد تا دیگر

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد