صفحه اصلی / مقالات علمی / بررسی رایج ترین بیماریهای پوستی سگ ها

بررسی رایج ترین بیماریهای پوستی سگ ها

بیماری‌ های پوستی رایج در میان سگ ها
  • بیماری های پوستی نه‌ تنها در میان انسان‌ ها بلکه در بین حیوانات به‌ شدت شایع شده است. کسانی که به‌ عنوان سرپرست از یک حیوان مراقبت می‌کنند، باید روزانه بدن و موی سگ خود را بررسی کرده تا در صورت بروز بیماری های پوستی رایج در میان سگ ها از وجود آن ها آگاه شوند. قابل‌ توجه ترین علایم در بیماری های پوستی خارش و سپس قرمزی است‌. البته این نشانه ها تنها بخش کوچکی از وجود بیماری را محرز می‌کند. برای تشخیص درست و دقیق و در نهایت درمان بیماری های پوستی حضور دامپزشک اهمیت بسیار زیادی دارد.

    چون تنها این شخص برحسب علم و تجاربی که بدست آورده، با وجود یکسری از  نشانه‌ها می‌تواند بیماری پوستی را تشخیص دهد. به‌ طور کلی یک سری علایم در حیوان از امراض پوستی خبر می‌دهد که می‌توان به کچلی، برآمدگی یا لکه بر روی پوست، ریزش مو به‌ طور غیرعادی و بسیار شدید، شوره زدن فراوان مو، پوسته پوسته شدن پوست و احساس بی قراری در حیوان اشاره کرد. هر یک از علایم نام‌ برده شده از بیماری‌های پوستی خبر می‌دهد. اما تشخیص این‌ که حیوان به چه بیماری مبتلا شده و چگونه باید درمان شود؟ بر عهده دام‌پزشک متخصص و باتجربه است.

    چون سرپرست سگ تنها می‌تواند این علایم را مشاهده کند نه به درمان خودسرانه آن بپردازد. چون گاهی اوقات این درمان خودسرانه سبب بروز مشکلات جبران‌ناپذیر و حتی مرگ حیوان می‌شود. برای این‌ که شما در زمینه بیماری‌ های پوستی رایج در میان سگ ها اطلاعات بیشتری کسب کنید در قسمت‌های بعد به ارائه توضیحات تکمیلی این موضوع می‌پردازیم.

    بیماری های پوستی رایج در میان سگ ها

     

    مجموعه عواملی که سبب پیدایش بیماری‌ های پوستی رایج در میان سگ ها می‌شود؟

    بیماری‌ های پوستی با وجود شرایط محیطی و بدن سگ بروز می‌کند. البته گاهی اوقات در مواقع نادر برخی بیماری‌ ها به‌ خودی‌ خود و تحت تأثیر به‌ هم خوردن ترکیبات بدن حیوان ایجاد می‌شوند. دلایل زیادی برای ایجاد بیماری ها پوستی وجود دارد. اما ابتلا به بیماری‌های پوستی در نژادهای مختلف سگ و طبق سن آن‌ها متفاوت است. به‌ عنوان مثال نژاد دوبرمن امکان دارد در یکی از فصل‌های سال به دلیل آب‌وهوا دچار خارش و قرمزی پوست شود. اما این حساسیت در سگ با نژاد دیگر اصلاً رخ ندهد.

    کسی که سرپرستی یک سگ را برعهده می‌گیرد، باید اطلاعات دقیقی نسبت‌ به نژاد و ماهیت بدنی این سگ داشته باشد. چون برخی سگ‌ها بدن حساسی داشته و بیشتر مستعد دریافت بیماری‌های پوستی هستند. از عوامل بیماری‌زا که سبب مشکلات پوستی می‌شود، می‌توان از تغذیه‌ ی نامناسبه، آلودگی‌های انگلی، کنه و کلک‌ها و  بیماری های عفونی نام برد.

     

    معرفی ۲ مورد از شایع ترین مشکلات و بیماری های پوستی در سگ ها

    تحت تأثیر عوامل مختلف در نژادهای متفاوت سگ‌ ها بیماری های پوستی متعددی بروز می‌کند. البته شایع‌ترین آن‌ها ۱۱ بیماری است که در بدن هر یک از سگ‌ها با نژادهای مختلف امکان دارد به وجود بیاید. از میان این ۱۱ بیماری برای درک هر چه بیشتر شما به معرفی چند مورد به‌ صورت مختصر می‌پردازیم.

     

    حساسیت و آلرژی به محیط یا همان آتوپی

    از بارزترین نشانه‌های این بیماری باید به خارش بسیار شدید و گاهی دردناک به‌ طور کاملاً ناگهانی در شکم، سینه و صورت اشاره کرد. هنگامی‌ که سگ در برابر یک عامل حساسیت‌زا قرار می‌گیرد، ذرات موجود وارد دستگاه تنفس او شده و واکنش‌های آلرژیک رفته‌ رفته بروز می‌کند. بیماری نام‌ برده شده شباهت زیادی به تب یونجه دارد. با این تفاوت که خارش پوستی شدید جایگزین عطسه و آب‌ریزش بینی در بیماری آتوپی می‌شود. در نظر داشته باشید آتوپی از جمله بیماری های پوستی رایج در میان سگ‌ ها بوده که باید توسط دامپزشک متخصص تشخیص داده‌شده و درمان شود.

     

     زرد زخم یا ایمپتیگو

    یکی دیگر از بیماری‌های شایع در سگ‌ها، زرد زخم است. این بیماری از زیرمجموعه‌ های عفونت‌های باکتریایی بوده و یک بیماری پوستی مسری که بیشتر در توله سنگ‌ ها ظاهر شده، محسوب می‌شود. یکی از نشانه‌های بارز زرد زخم ایجاد تاول‌های کوچک چرکی در ناحیه شکم است. زمانی‌ که این تاول‌ها ترکیده می‌شوند، انتشار و گسترش آلودگی بیشتر شده  و به‌ مراتب خارش درد و ناراحتی افزایش می‌یابد. به‌ طور معمول پزشک برای درمان این بیماری آنتی‌بیوتیک و مواد شستشوی مناسب را تجویز می‌کند.

    بیماری‌ های پوستی رایج در میان سگ

     

    کلام آخر

    همان‌گونه که ملاحظه کردید در این مقاله به بررسی موضوع بیماری های پوستی رایج در میان سگ‌ ها پرداختیم و دو نوع بیماری را معرفی کردیم. برای‌ اینکه بتوانید در این روابط اطلاعات بیشتر و دقیق‌ تری کسب کرده و با متخصصان این حیطه در ارتباط باشید، توصیه می‌کنیم به سایت اورنگ پت مراجعه فرمایید.

    بیشتر بخوانید!

    لباس گربه

    تشویقی گربه

    پوچ سگ

    پتو گربه

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    برای دریافت کد تایید، شماره زیر را با موبایل خود به صورت کاملاً رایگان شماره گیری کنید"
    تا لحظاتی دیگر برای اعلام کد تایید با شما تماس خواهیم گرفت
    ارسال مجدد کد تا دیگر

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد