صفحه اصلی / مقالات علمی / از شیر گرفتن بچه گربه

از شیر گرفتن بچه گربه

غذا دادن به بچه گربه ای گرسنه
  • اگر بچه گربه ای  از مادر جدا نشده باشد، فرآیند از شیر گرفتن، توسط مادرش انجام می شود و شما نیازی به دخالت در این موضوع ندارید.ولی اگر بچه گربه ای را به سرپرستی گرفته اید و یا به هر دلیلی از مادر جدا شده باشد، این فرآیند باید توسط شما انجام بشود.

    توجه داشته باشید، فرایند از شیر گرفتن، مستلزم مهارت و دقت خاصی است. در صورتی که این کار به روشی اصولی انجام نشود، بچه گربه شما به انسداد روده دچار می شود و ممکن است تلف شود .

    معده بچه گربه ها به دلیل تغذیه کامل از شیر مادر، به غذای دیگری عادت ندارد.اگر تغییر نوع غذای بچه گربه به صورت ناگهانی انجام شود، غذا در معده بچه گربه هضم نمی شود و او را با خطر های زیادی مواجه می کند.

    ما در این مقاله، راهکار اصولی و عملی این فرآیند را به شما آموزش میدهیم.

    از شیر گرفتن بچه گربه

    در چه سنی باید بچه گربه را از شیر بگیریم

    همیشه به یاد داشته باشید، باید جدول زمانی دقیقی تهیه کنید، تا بدانید بچه گربه شما در چه مرحله ای از زندگی خود قرار دارد و سن او چقدر است.زیرا سن بچه گربه، عامل بسیار مهمی در تعیین غذای مناسب اوست.
    بچه گربه ها، زمانی آماده از  شیر گرفته شدن هستند که چشمانشان کاملا باز شده باشد، جست و خیزشان بیشتر شده و به جست و جوی محیط اطرافشان بپر دازند.
    در این سن آن ها معمولا دمشان را رو به بالا نگه داشته، تلاش میکنند تمام محیط اطرافشان را شناسایی و آن را کشف کنند و هم چنین دندان های شیری آن ها رشد کرده و آماده غذا خوردن هستند.
    اگر بچه گربه شما، همچنان نمی تواند روی پاهایش بایستد، تلو تلو میخورد و هنوز رشد زیادی نکرده است، نباید از شیر گرفته شود.همیشه به یاد داشته باشید، از شیر گرفتن بچه گربه زمان مخصوص و دقیقی دارد، اگر این کار زود تر از زمان مقرر انجام شود، امکان آسیب دیدن و حتی تلف شدن بچه گربه شما وجود دارد. 

    چه مدت طول میکشد تا بچه گربه از شیر گرفته شود

    اگر بچه گربه ها سالم باشند و آسیب جدی ندیده باشند، بین 4 الی 6 هفته زمان می برد تا از شیر گرفته شوند.اگر تمامی مراحل این فرایند، دقیق و اصولی انجام شود، بچه گربه شما در 8 الی 10 هفتگی خود، آماده غذا خوردن است.

    از شیر گرفتن بچه گربه

    اگر بچه گربه همراه مادرش باشد، برای شروع فرآیند از شیر گرفتن، باید روزانه 2 الی 3 ساعت، بچه گربه را از مادر خود جدا کنید و آن ها را در اتاق های جدا از هم قرار دهید.

    این عمل، بچه گربه را به جدایی از مادر عادت میدهد و اورا با اولین مرحله از زندگی مستقل آشنا می کند.

    توجه داشته باشید، به هیچ عنوان به طور ناگهانی بچه گربه را از مادرش جدا نکنید، چون در این صورت بچه گربه استرس شدیدی را تجربه می کند و ممکن است مشکلاتی مانند پرخاشگری و عدم اعتماد در او به وجود بیاید.

    سعی کنید به مرور زمان، مدت زمان جدایی بچه گربه از مادرش را افزایش دهید، به گونه ای که تا 10 هفتگی نیازی به دیدن مادرش نداشته باشد چرا که در این مدت بچه گربه با دیدن رفتار مادرش و گربه های دیگر یاد می گیرد چگونه بازی کند، مستقل باشد و چگونه از ظرف ظرف دستشویی گربه استفاده کند.

    همان طور که بچه گربه اجتماعی تر و مستقل تر می شود، می تواند مدت زمان بیشتری، از مادرش دور باشد.

    اگر شما صاحب بچه گربه ای هستید که مادر در کنارش نیست، کار شما آسان تر است و فقط باید فرآیند تبدیل شیر مادر به غذای خشک را آغاز کنید.

    همچنین خرید بستنی گربه می‌تواند به عنوان پاداش یا تشویقی گاه به گاه استفاده شود، تا بتوانید از شیر بگیرید اما نباید جایگزین تغذیه اصلی بچه گربه‌ها شود. همچنین، مهم است که قبل از ارائه هر نوع غذای جدید به بچه گربه‌ها، با دامپزشک مشورت کنید تا از مناسب بودن آن برای سن و شرایط سلامتی آن‌ها اطمینان حاصل کنید.  شما میتوانید غذای بچه گربه رفلکس پلاس را به عنوان یک غذای با کیفیت برای بچه گربه خود امتحان کنید.

    از شیر گرفتن بچه گربه

    روند غذا خور کردن بچه گربه چگونه است

    گربه همراه مادر: شیر مادر ======> شیر خشک  ======> غذای تر ======> غذای خشک

    گربه بدون مادر: شیر خشک ======> غذای تر ======> غذای خشک

    اگر بچه گربه همراه مادرش باشد، در مرحله اول باید تلاش کنید که او را به مزه ای غیر از شیر مادر عادت دهید. برای این کار بهتر است شیر خشک مخصوص بچه گربه را تهیه کنید و به جای شیر مادر، به او شیر خشک دهید.

    بعد از این که بچه گربه شما به مزه ی شیر خشک عادت کرد، غذای تر مخصوص مادر و بچه گربه را تهیه کنید. در ابتدا مقداری شیر خشک را با غذا ترکیب کرده، بچه گربه را با مخلوطی از شیر خشک و غذای تر تغذیه کنید.

    بعد از آن می توانید، به صورت تدریجی، بچه گربه خود را فقط با غذای تر تغذیه کنید. وقتی بچه گربه شما کاملا غذای تر را پذیرفت و معده او به غذای تر عادت کرد (حدودا 2 هفته زمان می برد)، شما می بایست به تدریج غذای خشک را، وارد رژیم غذایی بچه گربه ی خود کنید.

    در ابتدا غذای خشک را با غذای تر مخلوط کنید سپس به آرامی و به تدریج میزان غذای خشک را افزایش دهید تا معده ی گربه شما کاملا به غذای خشک عادت کند. یکی از انواع غذای گربه رفلکس 15 کیلویی مخصوص بچه گربه ها است که به افزایش رشد آن ها کمک میکند.

    برای اینکه بچه گربه به غذا خوردن از ظرف غذای گربه جداگانه عادت کند، ابتدا کاسه ای کم عمق برای بچه خود تهیه کنید سپس انگشت خود را کمی به شیر آغشته کرده و به دهان گربه نزدیک کنید تا شروع به لیس زدن انگشت شما کند و با این کار را یاد بگیرد.

     

     

    زمانی که بچه گربه لیس زدن را یاد گرفت، او را نزدیک ظرف شیری که برایش تهیه کرده اید برده و سعی کنید با این ترفند شیر خوردن از ظرف را نیز به او آموزش دهید.نکته مهم : اگر با شیشه شیر به بچه گربه خود شیر میدهید، حتما باید توجه داشته باشید، که او به پشت دراز نکشد و بر روی شکم خود خوابیده باشد.چند مدل از غذاهایی که میتوانید در پروسه از شیر گرفتن بچه گربه از آن ها استفاده نمایید، در لیست زیر برای شما نوشته شده است.تمامی این غذاها، در فروشگاه آنلاین اورنگ پت موجود هستند، شما میتونید برای تهیه آن ها اقدام فرمایید.

    از شیر گرفتن بچه گربه

    سخن آخر

    از شیر گرفتن بچه گربه کاری است که نیازمند توجه و دقت بالا می باشد، شما باید تمامی مراحل را به آرامی و با حوصله انجام دهید.زیرا گربه شما در مراحل اولیه زندگی خود قرار دارد و بدن او حساس و شکننده است.

    در صورتی که مراحل فوق را به ترتیب و با اصول پیش ببرید،  زندگی شادی را در کنار بچه گربه خود تجربه خواهید کرد.

    منبع و مطالعه بیشتر

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    برای دریافت کد تایید، شماره زیر را با موبایل خود به صورت کاملاً رایگان شماره گیری کنید"
    تا لحظاتی دیگر برای اعلام کد تایید با شما تماس خواهیم گرفت
    ارسال مجدد کد تا دیگر

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد