صفحه اصلی / مقالات علمی / آیا گربه ها صاحبان خویش را دوست دارند؟

آیا گربه ها صاحبان خویش را دوست دارند؟

آیا گربه ها صاحبان خویش را دوست دارند؟
  • آیا گربه ها صاحبان خویش را دوست دارند؟

    در حال حاضر نگهداری گربه ها به عنوان حیوان خانگی بسیار در بین افراد رایج شده و اشخاص زیادی به نگهداری از گربه در منزل و محل کار خود می پردازند. برخی تصور می‌کنند که گربه ها بر اساس ذاتی که دارند کاملا مستقل بوده و نیاز به مهر، محبت، نوازش و نگهداری ندارند. اما باید بگوییم این موضوع کاملاً غلط بوده، چون دلبستگی و وابستگی در گربه ها نیز به خوبی به چشم می خورد. میزان دلبستگی و نیاز در بچه گربه ها بیشتر بوده و به ۶۵ درصد میرسد.

    البته این به این معنا نیست که حس وابستگی در گربه های بالغ وجود ندارد، بلکه این حس وابستگی در این گربه ها کمتر است نه اینکه به طور مطلق وجود نداشته باشد. نگهداری و مراقبت از گربه به یک سری مهارت و تکنیک های خاصی نیاز دارد که افراد باید پیش از این که سرپرستی و مسئول نگهداری گربه را برعهده بگیرند، باید نسبت به این نکات و تکنیک ها به طور کامل مشرف باشند. برای اینکه بتوانید به طور کامل با حس محبت و نحوه شکل گیری آن بین انسان و گربه ها آشنا شده و بتوانید این موضوع را به طور کامل درک کنید و به جواب این که آیا گربه ها صاحبان خویش را دوست دارند؟ برسید، به شما توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

    آیا گربه ها صاحبان خویش را دوست دارند
    آیا گربه ها صاحبان خویش را دوست دارند؟

    خرید غذای خشک گربه در بهترین برندها از ما

     

    بررسی آزمایش پایگاه امن برای گربه ها

    فرضیه ها و اطلاعاتی که توسط محققین ارائه می‌شود، تمامی تحت طی شدن یکسری آزمایشات دقیق و کاملا حرفه ای است. برای سنجش دلبستگی گربه ها نیز محققان از آزمایش پایگاه امن استفاده کردند تا ببینند که آیا گربه ها نیز به محبت و نگهداری نیاز دارند؟ این نیاز چه مقدار است؟
    در این آزمایش وجود یک وضعیت نامعمول سبب می‌شود تا متخصصان و محققان در پستانداران از قبیل سگ‌ها گربه‌ها و غیره این میزان دل‌بستگی را مورد ارزیابی قرار دهند به این صورت که گربه باید حدود شش دقیقه در محیط که برای او ناآشنا است، بماند. البته باید بگوییم که این مدت تقسیم شده و در سه دوره دو دقیقه‌ای طبقه‌بندی می‌شود.

    در ۲ دقیقه اول گربه در کنار صاحب خود در اتاق می‌ماند. در مرحله بعد یعنی ۲ دقیقه‌ی دوم صاحب گربه از اتاق خارج‌شده و گربه تنها در اتاق قرار می‌گیرد. در مرحله آخر یعنی ۲ دقیقه پایانی مجدد صاحب گربه به اتاق بازمی‌گردد. پس‌از گذراندن مراحل فوق محققان با بررسی این روند و سناریو رفتار گربه را در هر مرحله بطور خوبی آنالیز کرده و این میزان دل‌بستگی و وابستگی را در دو گروه طبقه‌بندی می‌کنند. در این قسمت به معرفی این دو نوع دل‌بستگی یعنی دل‌بستگی امن و ناامن اشاره می‌کنیم تا بتوانید به‌طور کامل با این‌ موضوع آشنا شوید.

    بررسی تفاوت میان دل‌بستگی امن و ناامن

    محقق براساس آزمایش پایگاه امن به نتیجه کلی و درست رسید، آن‌ها را در دو گروه طبقه‌بندی می‌کند.

    دل‌بستگی امن

    پس‌ نوع اول و بارزی که توسط محقق مورد بررسی قرار می‌گیرد، دل‌بستگی امن است. در این نوع دل‌بستگی حس کنجکاوی در گربه غالب شده و سعی دارد اجزای مختلف اتاق را آنالیز کرده و مورد بررسی قرار دهد. با ورود صاحب گربه توجه و دید گربه به سمت شخص برمی‌گردد و پس‌از خروج وی دوباره به‌طور اتوماتیک به آنالیز کردن محیط می‌پردازد.

    دل‌بستگی ناامن

    این دل‌بستگی در حالت کلی در سه دسته طبقه‌بندی می‌شود که می‌توان به وابستگی افراطی، نامنظم و رفتار اجتنابی اشاره کرد.
    وابستگی نامنظم: در این حالت گربه به صاحب خود نزدیک شده و از او دور می‌شود که این روند چندین‌بار انجام می‌گیرد.
    رفتار اجتنابی: گربه از توجه به صاحب خود اجتناب کرده و خودش را سرگرم می‌کند که در این حالت توجه از جانب گربه به صاحب خود دیده نمی‌شود.
    وابستگی افراطی: در این وابستگی برخلاف دو مورد فوق گربه صاحب خود را نادیده نگرفته، بلکه به‌طور مدام به او نزدیک شده و سعی می‌کند به او بچسبد.

    آیا گربه ها صاحبان خویش را دوست دارند؟
    آیا گربه ها صاحبان خویش را دوست دارند؟

    جمع بندی

    در این مقاله بررسی اینکهآیا گربه ها صاحبان خویش را دوست دارند؟ مورد بررسی قرار گرفت. این دلبستگی بر اساس ذات و ذهنیت گربه نسبت به سرپرست و صاحب خود صورت می گیرد. پس به طور کلی برخلاف تصور اکثر افراد گربه ها به محبت و مراقبت نیاز دارند. پس از افرادی که این مسئولیت را بر عهده می‌گیرند باید بدانند چگونه از گربه مراقبت کرده تا نسبت به آنها احساس خوبی پیدا کند. هر چقدر میزان این محبت به گربه بیشتر باشد قطعاً بروز احساسات از طرف گربه به شخص به خوبی قابل مشاهده است‌.

    تشویقی گربه

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    برای دریافت کد تایید، شماره زیر را با موبایل خود به صورت کاملاً رایگان شماره گیری کنید"
    تا لحظاتی دیگر برای اعلام کد تایید با شما تماس خواهیم گرفت
    ارسال مجدد کد تا دیگر

    روش دریافت کد تایید

    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد